PFR szacuje, że w ’24 podwoi zysk netto do ok. 680 mln zł – wiceprezes Pawlak (wywiad)

pap_20190313_0P2.jpg

Polski Fundusz Rozwoju szacuje, że w 2024 r. podwoi zysk netto rdr do ok. 670-680 mln zł – poinformował PAP Biznes wiceprezes PFR Bartłomiej Pawlak. Fundusz w ramach PFR Ventures zainwestował już w ponad 600 start-upów, łącznie przeznaczono na ten cel ok. 2 mld zł. PFR analizuje możliwość współfinansowania magazynów energii.

„Wynik PFR za rok ubiegły to 319 mln zł zysku netto. W roku 2024 prognozujemy praktycznie podwojenie tej wartości. Na dziś szacujemy, że może to być ok. 670-680 mln złotych. To m.in. efekt wysokiej dywidendy z banku Pekao SA, co jest jedną z naszych najlepszych inwestycji – bank przynosi nam stabilny i wysoki dochód z dywidendy” – powiedział Pawlak.

„Na wynik PFR oczywiście składają się też inne elementy m.in. management fee za zarządzanie naszymi funduszami inwestycyjnymi. Im bardziej zwiększamy poziom aktywów w tych funduszach tym większe jest też wynagrodzenie spółki. Liczy się ono od wartości aktywów netto. Na marginesie suma aktywów PFR, nie licząc środków z Tarczy Finansowej PFR, osiągnęła już prawie 18 mld złotych” – dodał.

Pawlak informuje, że w ramach PFR Ventures, pierwszego profesjonalnego inwestora instytucjonalnego działającego w ekosystemie startupowym w Polsce, stworzono w sumie ponad 70 funduszy inwestycyjnych, w które zainwestowano już ok. 2 mld zł w ponad 600 startupów.

„Sam PFR zobowiązał się do zainwestowania w PFR Ventures prawie 2 mld złotych (dodatkowo ze środków POIR 1,5 mld złotych). Już zainwestowaliśmy 900 mln złotych (z POIR 1,16 mld złotych). Do tego dochodzą środki z Krajowego Funduszu Kapitałowego – zainwestowane kolejne 400 mln złotych. PFR Ventures wychodzi naprzeciw ogromnej potrzeby finansowania rozwoju ekosystemu start-upów na polskim rynku. Musimy tworzyć wehikuły inwestycyjne, które będą zwiększały atrakcyjność takiej drogi zawodowej zwłaszcza dla młodszego pokolenia. Zamiast dołączać do korporacji i być jednym z jej trybików – rozwój własnej, nowoczesnej, innowacyjnej firmy” – wskazuje wiceprezes PFR.

„Polska cały czas jest na dosyć wczesnym etapie rozwoju rynku Venture Capital, dlatego pojawienie się PFR Ventures wywołało efekt dziesięciokrotnego wzrostu inwestycji w tym sektorze, choć to cały czas jest niewystarczające w stosunku do tego co moglibyśmy osiągnąć biorąc pod uwagę potencjał Polski. O ile dobrze odczytuję intencje rządu widać, że jest duża potrzeba wzmocnienia sektora inwestycji kapitałowych właśnie w obszarze VC, czyli stworzenia jeszcze większego potencjału finansowego i organizacyjnego, tak aby w Polsce mogły się rozwijać się firmy technologiczne, żeby był transfer technologii i wyższy poziom ich komercjalizacji” – dodał.

W latach 2022-2024, co piąty megawat budowany w Polsce w ramach dużych farm PV był lub nadal jest współfinansowany przez PFR. W ramach inwestycji w obszar transformacji energetycznej PFR rozważa do 2025 r. współfinansowanie magazynów energii. Pawlak zaznacza w tym kontekście, że PFR nigdy nie konkuruje z kapitałem prywatnym i tam, gdzie kapitał może działać bez udziału PFR, spółka się w takie projekty nie angażuje.

„Nie finansowaliśmy także projektów odnawialnych źródeł energii opartych o system aukcyjny. Ten system zapewnia inwestorowi może nie najwyższą marżę, ale daje stabilność zapewnioną przez państwo na wiele lat, w związku z tym takie projekty są atrakcyjne z perspektywy podstawowych instytucji finansujących, czyli banków. My jako PFR doszliśmy do wniosku, że jeżeli chcemy mówić o zwiększeniu skali inwestycji w odnawialne źródła energii w Polsce, to konieczna jest realizacja projektów o większej ekspozycji na ryzyko rynkowe” – podaje wiceprezes PFR.

„Jako jedni z pierwszych na rynku wśród instytucji finansowych podjęliśmy ten temat i zaczęliśmy takie projekty finansować. Dzisiaj rynek coraz bardziej oswaja już się z tym modelem. (…) W latach 2022-2024, co piąty megawat budowany w Polsce w ramach dużych farm PV, był lub nadal jest współfinansowany przez PFR. To pokazuje, że PFR może odgrywać rolę „lodołamacza” tam, gdzie potrzeba odważniejszych decyzji, aby otworzyć nową możliwość finansowania projektów i przyczynić się do ogromnej potrzeby zwiększenia udziału OZE w miksie energetycznym. Plany na lata 2024 – 2025 zakładają, iż ze względu na mniejszą zmienność na rynku energii coraz większą rolę w finansowaniu dużych farm PV będą odgrywały banki komercyjne. PFR jako instytucja pełniąca, jak wspomniałem rolę „lodołamacza”, analizuje możliwość współfinansowania magazynów energii” – dodał.

PFR nadal kontynuuje realizację tarczy antykryzysowej.

„Od kilku lat trwa mozolna, mrówcza praca polegająca na skrupulatnym rozliczaniu się z beneficjentami, z tymi którzy regularnie spłacają swoje subwencje, a także z tymi, którzy mają z tą spłatą kłopot. Jest to wprawdzie niewielki odsetek przypadków, ale tu także musieliśmy znaleźć rozwiązania, które z jednej strony zabezpieczają interes Skarbu Państwa, z drugiej zaś są odpowiednie z punktu widzenia przedsiębiorców. Te działania angażują sporą część naszych zasobów” – wskazuje Pawlak.

W 2023 r. udzielił prefinansowania na projekty z KPO na ponad 5 mld zł. PFR pełni w tym projekcie funkcję księgowego, kontrolera i dystrybutora środków, które pochodziły najpierw ze zwrotów z Tarczy Finansowej PFR, a następnie z Unii Europejskiej.

Odnośnie planów zaangażowania PFR w sektor dual-use Pawlak odsyła do nowego zarządu PFR, natomiast na dzisiaj Fundusz jest już zaangażowany w ten segment na kilku płaszczyznach i poza inwestycją PFR w „NATO Fundusz Innowacji” (42 mld EUR) rozważa możliwość stworzenia innego wehikułu, który mógłby koinwestować razem z funduszem natowskim.

Drugi obszar dual-use to m.in. inwestycja PFR w WB Electronics. Wg Pawlaka z WB Electronics wyrósł już nie tyle lokalny, ale wręcz regionalny czempion m.in. dzięki współpracy z Ukrainą. Trzeci obszar, na który wskazuje wiceprezes PFR, to uwypuklenie alternatywnych form finansowania infrastruktury wojskowej.

„Jesteśmy w trakcie realizowania inwestycji wspólnie z miastem Limanowa - budowy koszar dla Wojsk Obrony Terytorialnej, w nietypowej jak dla MON formule partnerstwa publiczno-publicznego. Tzn. jest porozumienie między MON, a gminą Limanowa, czyli dwoma partnerami publicznymi, dotyczące realizacji tego obiektu. Z kolei gmina Limanowa i PFR zawiązały spółkę, która te koszary dla wojska realizuje. Finansowanie projektów w takim modelu eliminuje potrzebę angażowania pieniędzy budżetowych na etapie budowy i daje możliwość długoterminowego procesu spłat” – informuje.

PFR od czterech lat jest audytowany przez agencję S&P Global Ratings i przez ten okres otrzymuje rating na poziomie ratingu państwa polskiego: A w walucie lokalnej i A- w walucie obcej z perspektywą stabilną.

„Odbieramy to jako docenienie roli PFR w polityce rozwojowej Polski. S&P prowadzi ocenę ratingową na kilku szczeblach: analizuje wyniki finansowe, realizowane projekty inwestycyjne i rozwojowe, a także wdrożenia zasad zrównoważonego rozwoju (ESG), czy zarządzanie ryzykiem” – wskazał Pawlak.

Rafał Tuszyński (PAP Biznes)

tus/ ana/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5830 0,56%
1 EUR 4,2952 0,25%
1 GBP 5,1575 0,25%
100 JPY 2,6878 0,17%
1 USD 3,8792 0,52%