Plan transformacji Poczty Polskiej zakłada m.in. inwestycje w IT - prezes
Zatwierdzony przez radę nadzorczą plan transformacji Poczty Polskiej obejmuje osiem obszarów m.in. sprzedaż, logistykę, zasoby ludzkie, IT, nieruchomości, finanse - poinformował PAP prezes spółki Sebastian Mikosz. Dodał, że Poczta zamierza przeznaczyć na inwestycje związane z IT ok. 500 mln zł.
"Nazwaliśmy to planem transformacji. To jest dokument, który został przyjęty przez radę nadzorczą, pokazujący kierunek, w którym chcemy Pocztę rozwijać, a także konkretne działania w ośmiu obszarach" - powiedział Sebastian Mikosz.
Jak dodał, część rozwiązań zawartych w planie spółka zaczęła już wdrażać i będzie je kontynuować w tym roku, a inne w 2027 r.
"Obszary, które podlegają transformacji to: sprzedaż, logistyka, zasoby ludzkie, IT, organizacja i zarządzanie, nieruchomości, finanse i grupa kapitałowa" - wymienił Mikosz. Dodał, że szczegóły "Planu Transformacji Poczty Polskiej" zostaną zaprezentowane przez zarząd podczas środowej konferencji prasowej.
Prezes Poczty Polskiej wyjaśnił, że plan zakłada np. zmianę źródeł przychodów spółki, do czego niezbędne będą inwestycje głównie w IT, bez których transformacja nie będzie możliwa.
"Priorytetem tego planu w okresie krótkoterminowym jest przeprowadzenie inwestycji w obszarze IT, bez których żaden z tych innych obszarów się nie zmieni. Chcemy na to przeznaczyć około pół miliarda złotych w ciągu trzech lat" - powiedział Mikosz.
Wiceminister aktywów państwowych Jacek Bartmiński powiedział we wtorek PAP, że na konto Poczty Polskiej przelano prawie 750 mln zł na pokrycie strat z lat 2021-2022. Wiceminister dodał, że pieniądze zostały przekazane jednorazowo, nie w transzach.
W połowie czerwca tego roku podpisana została umowa między Ministerstwem Aktywów Państwowych i Pocztą Polską, która zakładała przekazanie operatorowi około 750 mln zł rekompensaty z tytułu świadczenia tzw. usługi powszechnej w latach 2021–2022. Chodzi o refundację za usługi wykonane w latach 2021 i 2022.
Usługa powszechna to wszelkie ustawowe obowiązki nałożone na operatora wyznaczonego, związane np. z utrzymywaniem sieci placówek niezależnie od ich rentowności. Proces związany z otrzymaniem przez Pocztę Polską rekompensaty z tytułu świadczenia tzw. usługi powszechnej trwał od grudnia 2022 roku.
Do obowiązków pocztowego operatora wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej zalicza się m.in.: świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym, obejmującym przesyłki listowe do 2 kg, paczki na terenie Polski do 10 kg oraz zagranicznych do 20 kg, a także paczki dla ociemniałych.
Jest on też zobowiązany m.in. do posiadania odpowiednio gęstej sieci placówek pocztowych, świadczenia usługi odbierania i dostarczania listów i paczek przez minimum pięć dni w tygodniu, zapewnienia dostępu do poczty dla osób niepełnosprawnych, współdziałania ze strukturami państwowymi w sytuacjach kryzysowych, organizowania poczty polowej.
Poczta Polska to spółka Skarbu Państwa, największy operator pocztowy na rynku krajowym. Zatrudnia ok. 62 tys. pracowników, a jej sieć obejmuje 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych w całym kraju.(PAP)
aop/ malk/ mick/ pel/