Sieci handlowe lekko wyhamowały, dynamika wzrostu cen wciąż rośnie
Sieci handlowe lekko wyhamowały. Dynamika wzrostu cen wciąż rośnie, ale wolniej niż się tego spodziewano - wynika z raportu "Indeks cen w sklepach detalicznych" autorstwa UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito. W listopadzie zakupy w sklepach zdrożały rdr. o 5,5 proc.
Wskazano, że na 17 obserwowanych kategorii tym razem wszystkie były na plusie, a w poprzednim badaniu jedna znalazła się na minusie. Wcześniej nawet po 2-3 kategorie taniały rdr.
Najbardziej urosły ceny warzyw – o 16,6 proc. rdr. W TOP5 drożyzny widać też artykuły tłuszczowe z podwyżką rdr. na poziomie 10,4 proc., słodycze i desery – 10,2 proc., nabiał – 8,1 proc., a także owoce – 7,4 proc.
Z kolei najmniejsze wzrosty rdr. dotknęły karmy dla zwierząt, produkty sypkie i chemię gospodarczą – odpowiednio o 0,2 proc., 0,4 proc. i 0,6 proc.
Pod koniec rankingu są też artykuły dla dzieci i dodatki spożywcze – 2,3 proc. i 2,4 proc. na plusie rdr.
"Ustabilizowały się ceny zbóż, po znaczących wzrostach w 2023 roku. Cukier jest tańszy niż rok temu, ale jego cena ciągnie bieżące statystki lekko w górę. Powodem są obawy dotyczące perspektyw produkcji w Brazylii" – napisano.
"Listopadowy wzrost cen, choć wyższy niż poprzednie, został złagodzony przez działania promocyjne sieci handlowych i intensywną konkurencję cenową między dyskontami. Niemniej te czynniki miały charakter sezonowy, a ich wpływ na długoterminową dynamikę cen pozostaje ograniczony" – powiedziała cytowana w raporcie Agnieszka Gawlik z Uniwersytetu WSB Merito.
Z szybkiego szacunku wynika, że w pierwszych 9 dniach grudnia wzrost cen rdr wyniósł 5,4 proc. Był więc taki sam, jak w październiku. Teraz jest też więcej akcji promocyjnych niż przed poprzednimi świętami.
"Wygląda zatem na to, że sieci handlowe delikatnie wyhamowały ze wzrostami cen. Nie zamierzają zniechęcać Polaków do ograniczania świątecznych zakupów. Do tego przyłożyła się również tzw. wojna cenowa wśród dyskontów. Wyraźnie widać, że na rynku wciąż panuje ostra rywalizacja wśród sklepów o uwagę konsumentów. Stąd też podwyżki nie są aż tak duże, jak spodziewali się tego eksperci" - napisano.
"We wzrostowym trendzie cen jesteśmy już od dłuższego czasu. Zatem ta tendencja w każdym segmencie nie powinna dziwić. Oczywiście podwyżki w niektórych kategoriach, sezonowo czy pod wpływem pewnych czynników, będą na krótko wyhamowywać" – powiedziała Justyna Rybacka z Uniwersytetu WSB Merito.
Dane pochodzą z cyklicznego raportu "Indeks cen w sklepach detalicznych". Analiza pokazuje średnią wartość cenową, notowaną miesiąc do miesiąca i rok do roku.
W najnowszej odsłonie porównano wyniki z listopada 2024 r. i z analogicznego okresu z 2023 r. Dotyczyło to 17 kategorii i ponad 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku. Łącznie zestawiono ze sobą ponad 92 tys. cen detalicznych z przeszło 46 tys. sklepów należących do 61 sieci handlowych. (PAP Biznes)
alk/ pr/