Profil:
PKN Orlen SATrwają prace końcowe nad Morskim Terminalem Przeładunkowym Orlenu
Trwają prace końcowe nad Morskim Terminalem Przeładunkowym Produktów Ropopochodnych na Martwej Wiśle - poinformował Orlen w komunikacie prasowym. Wartość inwestycji wyniesie ok. 500 mln zł, a jej zakończenie planowane jest w połowie 2025 r.
Jak podano, Morski Terminal Przeładunkowy Produktów Ropopochodnych na Martwej Wiśle poprawi rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesla) oraz transportu produktów, powstających w gdańskiej rafinerii. Jego docelowe moce mogą wynieść nawet do 2 milionów ton produktów rocznie.
"Terminal będzie obsługiwać m.in. dwa kluczowe strumienie produktowe: przyjęcie biokomponentów do produkcji biopaliw, które obecnie są dostarczane do rafinerii w Gdańsku koleją oraz transport na statki zaawansowanych olejów bazowych II generacji. Posłuży także do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO (Marine Gas Oil), przeznaczonych do silników głównych i urządzeń pomocniczych jednostek pływających oraz półproduktów rafineryjnych" - napisano.
Terminal obsłuży jednostki morskie o długości do 130 metrów, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 metra i szerokości do 17,6 metra. Powstały już dwa nowoczesne stanowiska przeładunkowe do obsługi zbiornikowców, każde z nich wyposażono w cztery dwukierunkowe ramiona nalewcze.
"Zakończył się już m.in. montaż stalowych konstrukcji masztów przeciwpożarowych oraz pomp, zasilających je wodą z Martwej Wisły. Wykonano specjalistyczne zabezpieczenia, zamontowano zawory regulacyjne, układy pomiarowe, ogrodzenie terminala i szlabany. Gotowe są wszystkie nawierzchnie i oświetlenie obiektu, wraz z awaryjnym agregatem prądotwórczym, a także pomieszczenia ochrony. Na ukończeniu są systemy automatyki" – powiedział cytowany w komunikacie Marcin Niezgoda, kierownik projektu w Dziale Projektów Inwestycyjnych ORLEN w Gdańsku.
Do uzupełnienia pozostały jeszcze instalacja przeciwpożarowa oraz wyposażenie sterowni. Trwa montaż systemu monitoringu wizyjnego oraz układów pomiarowych na stanowiskach przeładunkowych. Następnie, wykonane zostaną rozruchy układów sterowniczych.
"(...) rok 2025 będzie kluczowy. Przed nami testy i rozruch wszystkich zainstalowanych elementów, opracowanie oprogramowania do obsługi nalewu, a następnie obsługa pierwszego tankowca" - powiedział cytowany Maciej Klecha, Kierownik Budowy z Grupy NDI.
Jak podano, dostęp do morza zwiększy efektywność zakupową i handlową. Morski terminal odciąży ponadto funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, gdzie do tej pory odbywa się transport produktów pomiędzy rafinerią, a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi. Obecnie produkty przesyłane są za pośrednictwem zewnętrznych portów w Gdańsku i Gdyni.
Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum spółek sopockiej Grupy NDI, która jest liderem oraz Biproraf, BPBM "Projmors" i Dipl. Ing. Scherzer GmbH. (PAP Biznes)
gaw/ ana/