Wartość polskiego rynku rozrywki i mediów wyniesie 64,8 mld zł w 2024 roku - PwC Polska
Wartość polskiego rynku rozrywki i mediów wyniesie 64,8 mld zł w 2024 roku - podano w polskiej edycji raportu "Global Entertainment & Media Outlook 2024–2028" opracowanego przez PwC Polska. W 2023-2028 r. średnioroczne tempo wzrostu przychodów z rynku E&M w Polsce wyniesie 3,8 proc., nieznacznie poniżej globalnej stopy wzrostu sektora na poziomie 3,9 proc. rdr.
"Wartość polskiego rynku rozrywki i mediów wyniesie w 2024 roku 64,8 mld zł. Dochody z dostępu do Internetu wróciły na pozycję największego sektora na polskim rynku E&M (26,3 mld zł), wyprzedzając przychody tradycyjnej telewizji (10,7 mld zł). Na trzecim miejscu znalazła się reklama internetowa z 10,6 mld zł przychodów w 2024 roku. Średnia stopa wzrostu przychodów polskiej branży rozrywki i mediów wyniesie 3,8 proc. w skali roku a reklamy internetowej - 12,2 proc. (największa średnia stopa wzrostu na polskim rynku E&M" - napisano w raporcie.
Dodano, że w 2024 roku globalna branża rozrywki i mediów osiągnie całkowite przychody na poziomie 3 bilionów dolarów, co stanowi 5 proc. wzrost w porównaniu do 2023 roku.
Według autorów raportu do 2028 Polska utrzyma pozycję lidera pod względem wielkości przychodów na rynku dostępu do internetu w Europie Środkowo-Wschodniej. Sektor ten będzie w 2024 r. największym pod względem przychodów w branży i stanowi 40 proc. procent jej wartości, co daje 26,3 mld zł.
"Całkowite przychody z dostępu do internetu w Polsce będą rosły w tempie 5,8 proc. CAGR, znacznie wyprzedzając średnią światową wynoszącą 3,9 proc. CAGR, z 10,4 mld zł w 2022 roku do 13,7 mld zł w 2027 roku. Polski rynek telekomunikacyjny jest zdominowany przez przychody z usług mobilnych, które do 2027 r. będą stanowić 81,7 proc. całkowitych przychodów z dostępu do internetu" - napisano.
Z raportu wynika, że najszybciej rozwijające się segmenty rynku rozrywki i mediów w Polsce i na świecie w latach 2023-2028 to reklama internetowa - 12,2 proc. w Polsce i 9,5 proc. na świecie, gry wideo i e-sport, 6,8 proc. w Polsce i 8 proc. na świecie oraz usługi OTT (Over-the-top), 6 proc. w Polsce i 7,4 proc. na świecie.
Jak podano, polski rynek reklamy internetowej rozwija się najbardziej dynamicznie w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Całkowite przychody wyniosły w Polsce 9 mld zł w 2023 r. i będą wzrastały na poziomie 12,2 proc. CAGR, osiągając 16 mld zł do 2028 roku. W 2023 r. największą kategorią na rynku były reklamy display, które stanowią 43,8 proc. przychodów całego rynku reklamy internetowej z wynikiem na poziomie 4,6 mld zł, następnie płatne wyszukiwanie z (32,5 proc.), wideo (15,6 proc.) i ogłoszenia (8,1 proc.).
Dodano, że od 2019 roku polski rynek usług OTT wideo wzrósł trzykrotnie, zwiększając się o 29,1 proc. w 2023 roku, osiągając przychody w wysokości 3,2 mld zł. W Polsce w 2024 r. na gospodarstwo domowe przypada 0,7 subskrypcji OTT wideo, na świecie jest to 0,96 subskrypcji. Całkowite przychody OTT będą rosły w tempie 6,7 proc. CAGR i przekroczą 4,4 mld zł w 2028 roku.
W tym czasie platformy SVOD (Subscription Video on Demand) będą stanowić 90,9 proc. rynku, a platformy TVOD (Transactional Video on Demand) pozostaną w stagnacji.
"Gry wideo rozwijają się w tempie 10,7 proc. CAGR. Przychody z gier mobilnych, szczególnie casualowych i społecznościowych, dominują w tej kategorii, stanowiąc niemal 75 proc. przychodów z całego sektora. Przyczyniają się do tego modele monetyzacji oparte o mikropłatności oraz reklamy zintegrowane w aplikacjach, rosnące w tempie 14,3 proc. rocznie." - napisano.
Dodano, że jednocześnie tradycyjne gry wideo, mimo umiarkowanego wzrostu (3,6 proc. CAGR), pozostają stabilnym źródłem przychodów, z dominacją gier na PC (561 mln zł w 2023 roku). Reklama internetowa i media interaktywne wzajemnie się uzupełniają, co otwiera nowe możliwości monetyzacji treści, jednocześnie zwiększając zaangażowanie odbiorców w coraz bardziej cyfrowym środowisku.
****
Raport "Global Entertainment & Media Outlook 2024–2028" to zestaw pięcioletnich prognoz wydatków konsumentów i reklamodawców w 11 segmentach rynkowych, w 53 terytoriach na świecie.
Prognozy wykorzystane w raporcie są przygotowywane w ramach wspólnego, zintegrowanego procesu obejmującego zarówno analizę ilościową, jak i jakościową. Podczas prognozowania uwzględniono szereg czynników, w tym demograficzne, behawioralne, technologiczne, konkurencyjne i rządowe, a także szereg indywidualnych czynników segmentowych, które będą miały wpływ na określone rynki. (PAP Biznes)
mcb/ osz/