Wicepremier Gawkowski zapowiada wsparcie branży gamingowej
Wicepremier Krzysztof Gawkowski podczas prezentacji strategii Cyfrowej Polski do 2035 roku zapowiedział wsparcie branży gamingowej.

"Programy wsparcia są niedostosowane do procesu produkcyjnego gier. Chcemy stymulować tę branżę i będziemy ją wspierali" - powiedział.
Strategia zakłada m.in. rozwinięcie istniejącego wsparcia dla producentów gier poprzez powiększenie kwot, o które mogą się oni ubiegać, i rozciągnięcie programów wsparcia na kilka lat.
Zakłada też wsparcie w promocji i marketingu gier na rynkach docelowych, szczególnie tych trudnych ze względu na geograficzną odległość i koszty, jak USA, oraz budowanie pozytywnej atmosfery poprzez wykorzystanie narzędzi z zakresu dyplomacji kulturalnej i ekonomicznej w miejscach istotnych dla branży.
W strategii uwzględnione jest również wsparcie w wykorzystaniu szans, jakie niesie rewolucja AI dla rozwoju branży gier.
Strategia obejmuje także utworzenie lub dostosowanie zadań jednej z instytucji rządowych, posiadającej kompetencje oraz narzędzia umożliwiające świadczenie realnego i wymiernego wsparcia, w tym mentorskiego, tylko dla branży gier wideo.
Proponowane są również ułatwienia dla studiów, które zatrudniają wysokiej klasy ekspertów oraz managerów spoza Polski w obszarach, gdzie brak wykwalifikowanych polskich pracowników.
Oprócz tego strategia uwzględnia wsparcie dla procesów lokowania oddziałów zagranicznych firm w Polsce oraz oddziałów polskich firm poza granicami kraju.
W strategii zawarto także wsparcie - we współpracy z sektorem akademickim - edukacji w zakresie kompetencji niezbędnych w studiach tworzących gry: programowanie gier, projektowanie grafiki, realizacja dźwięku, pisanie scenariuszy, zarządzanie firmą, etc., a także wsparcie przez instytucje publiczne lokalnych wydarzeń branżowych o zasięgu międzynarodowym.
Strategia zakłada walkę z toksycznością w środowisku gamedevu, działania na rzecz większej inkluzywności branży (szczególnie w stosunku do kobiet), walka z patologiami środowiska pracy (np. praca w godzinach nadliczbowych, mobbing etc.) i promowanie właściwych relacji między pracownikami i pracodawcami.
Planuje się promowanie gier wideo jako dzieła kultury – ze szczególnym uwzględnieniem polskich wersji językowych (zarówno gier polskich producentów, jak i zagranicznych). (PAP Biznes)
map/ mcb/ asa/