Zamawiając w internecie, klient musi wiedzieć, czy zobowiązał się do zapłaty - TSUE
Klikając w przycisk zamówienia w internecie, konsument musi zostać wyraźnie poinformowany, jeśli zobowiązał się jednocześnie do uiszczenia opłaty, np. za usługę - orzekł w czwartek Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).
Chodzi o sprawę z Niemiec, gdzie najemca mieszkania uświadomił sobie, że jego miesięczny czynsz przekracza widełki dopuszczalne na mocy przepisów krajowych.
Osoba ta zwróciła się więc do firmy windykacyjnej o odzyskanie od wynajmujących zwrotu nadpłaconego czynszu. Przed kliknięciem w przycisk złożenia zamówienia na stronie internetowej windykatora najemca zaznaczył, że zgadza się na ogólne warunki umowy. Nie zauważył jednak, że zgodnie z zapisami umowy, klikając w zamówienie zobowiązał się oddać windykatorowi jedną trzecią nadpłaconego rocznego czynszu, jeśli firmie uda się odzyskać jego pieniądze.
Sprawę do sądu skierowali wynajmujący procesujący się z windykatorem, którzy wskazali, że przycisk zamówienia nie był oznaczony słowami "zamówienie z obowiązkiem zapłaty" lub podobnym, czego wymaga unijna dyrektywa o prawach konsumentów. Niemiecki sąd odesłał sprawę do TSUE.
W czwartek Trybunał orzekł, że zgodnie z przepisami UE przedsiębiorca faktycznie ma obowiązek poinformować konsumenta przed złożeniem przez niego zamówienia w internecie, że składając je, zobowiązuje się do zapłaty. Wymóg poinformowania klienta spoczywa na przedsiębiorcy niezależnie od tego, czy obowiązek dokonania zapłaty jest bezwarunkowy, czy też uzależniony od dodatkowych okoliczności (w omawianym przypadku: od skutecznego odzyskania nadpłaconego czynszu).
Według TSUE jeżeli firma nie wywiązała się z obowiązku udzielenia informacji, konsument nie jest związany umową lub zamówieniem. Wciąż jednak zachowuje możliwość potwierdzenia tego zamówienia.
Z Brukseli Jowita Kiwnik Pargana (PAP)
jowi/ akl/ pr/