Profil:
Ambra SAZysk netto j.d. Ambry wzrósł w I półroczu 2024/2025 r. o 5,2 proc. do 43,6 mln zł
Sprzedaż grupy Ambra w pierwszym półroczu 2024/2025 r. wzosła o 3 proc. rdr w ujęciu ilościowym, a przychody ze sprzedaży wzrosły o 0,2 proc. rdr do 546,2 mln zł - poinformowała spółka w komunikacie prasowym. Zysk netto j.d. wzrósł o 5,2 proc. do 43,6 mln zł.
Jak podano, pomimo utrzymujących się słabych nastrojów konsumenckich i spowolnienia dynamiki rynku wina, grupa zwiększyła przychody na swoim największym rynku, czyli w Polsce.
W Polsce, obok dynamicznie rosnącej sprzedaży win bezalkoholowych Cin&Cin Free rosła również sprzedaż marek Portada i Cono Sur oraz win musujących Dorato. Wskazano, że marki te umocniły swoją pozycję rynkową.
Podano, że po raz kolejny najbardziej dynamicznie rosła sprzedaż w Rumunii – o 8,9 proc. w walucie lokalnej. Marka Zarea – lider rumuńskiego rynku win musujących - ponownie zwiększyła swoje udziały rynkowe. Dynamicznie rosła również sprzedaż win marki Pelin Carpatin przejętej w 2023 roku.
"W Czechach i na Słowacji osiągnięte zostały słabsze wyniki sprzedażowe, na co wpływ miała szczególnie wysoka wrażliwość cenowa na tych rynkach. Wprowadzone wcześniej podwyżki cen spowodowały przesunięcie popytu do bardziej atrakcyjnych cenowo segmentów rynku, co szczególnie negatywnie wpłynęło na sprzedaż win musujących Mucha Sekt" - napisano.
Spółka podała, że poprawa rentowności marży netto ze sprzedaży o 2,5 punktu procentowego w pierwszym półroczu 2024/2025 r. wynikała głównie z niższych kosztów zakupu surowców i materiałów oraz wzmocnienia złotego wobec euro. Negatywnie na poziom rentowności wpłynął natomiast wzrost kosztów dystrybucji – o 8,3 proc. - związany przede wszystkim z rosnącymi wynagrodzeniami w sektorze logistycznym.
Dzięki poprawie rentowności sprzedaży zysk operacyjny EBIT wzrósł o 7,1 proc., a zysk netto przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej o 5,2 proc. Tym samym EBIT wyniósł 77,9 mln zł, a zysk netto j.d. 43,6 mln zł.
"Pomimo niższej dynamiki rynku nasze marki umocniły swoją pozycję, dlatego uznajemy to półrocze za udane. Kontynuujemy nasz program inwestycyjny zarówno w obszarze produkcji, jak i obsługi operacji, dzięki czemu będziemy rozwijać się szybciej i efektywniej" – powiedział cytowany w komunikacie prasowym Robert Ogór, prezes grupy Ambra. (PAP Biznes)
alk/ pel/