Plan wydatków ze Społecznego Funduszu Klimatycznego prekonsultowany z KE - Pełczyńska-Nałęcz

Polska nie wpisała do planu wydatkowania środków ze Społecznego Funduszu Klimatycznego (65 mld zł do 2032 r.), uwzględniającego dofinansowanie autobusów na gaz, niczego co nie było wstępnie prekonsultowane z Komisją Europejską - poinformowała PAP Biznes szefowa MFiPR Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Pelczynska_MFiPR.jpg

"Jednym ze sposobów zmniejszania emisyjności jest transport publiczny. Dziś duży obszar Polski jest z niego wykluczony. Mówimy tu o małych gminach, małych samorządach. Planując komunikację publiczną na tych obszarach trzeba patrzeć nie tylko pod kątem wyzerowania emisji, ale także opłacalności" – powiedziała minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, pytana o uwzględnienie autobusów na CNG w projekcie planu wydatkowania środków ze Społecznego Funduszu Klimatycznego.

Jak zaznaczyła, autobusy na gaz to są pojazdy niskoemisyjne, a jednocześnie dużo tańsze w utrzymaniu i zakupie niż zeroemisyjne autobusy elektryczne.

"Bardzo nam zależało na takim podejściu, żeby nie stawiać na bardzo drogi tabor, którego potem mniejsze samorządy nie są w stanie utrzymać. Dlatego łączymy efekt środowiskowy z włączeniem komunikacyjnym w sposób opłacalny rynkowo" – powiedziała szefowa MFiPR.

Pytana, czy Komisja Europejska zaakceptuje plan uwzględniający dofinansowanie dla gazu, odparła, że plan jest przedmiotem dialogu nieformalnego z KE.

"Nie wpisaliśmy do tego planu niczego, co nie było wstępnie, kierunkowo prekonsultowane z Komisją. Intencja była taka, żeby stawiać na środki transportu, które są maksymalnie prośrodowiskowe, realistyczne i opłacalne" – podsumowała.

KE warunkuje wsparcie dla pojazdów niskoemisyjnych występowaniem sytuacji, gdy odpowiadające im pojazdy bezemisyjne nie są rozwiązaniem przystępnym cenowo lub możliwym do zastosowania w danej sytuacji. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury będą przekonywać KE do uwzględnienia polskich realiów, by obok autobusów bezemisyjnych finansować także niskoemisyjne.

W czerwcu resort funduszy i polityki regionalnej przeprowadził konsultacje publiczne Planu Społeczno-Klimatycznego, w którym zapisano sposoby wydatkowania 65 mld zł ze Społecznego Funduszu Klimatycznego (SFK). Ten unijny fundusz ma niwelować negatywne skutki wejścia w życie systemu ETS2 od 2027 r.

Polska będzie największym beneficjentem Społecznego Funduszu Klimatycznego. Budżet Planu na lata 2026-2032 wynosi 65 mld zł. Na tę kwotę składa się wkład unijny oraz wymagany wkład krajowy w wysokości 25 proc. wartości przyznanych środków.

MFiPR zaznaczało, że kluczowe znaczenie w realizacji planu będą miały inwestycje w poprawę efektywności energetycznej budynków oraz dostęp do transportu publicznego. (PAP Biznes)

tus/ jz/ osz/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 GBP 4,9025 -0,26%
100 JPY 2,4611 -0,15%
1 USD 3,6631 0,65%