Interactive Travel Holdings planuje w 2025 r. ekspansję na kolejne kraje regionu CEE (wywiad)
Grupa Interactive Travel Holdings chce w 2025 roku skupić się na ekspansji w kolejnych krajach regionu Europy Środkowo-Wschodniej, ale w przyszłości nie wyklucza obecności na rynkach zachodnioeuropejskich - poinformował PAP Biznes prezes ITH, Daniel Truică. Dodał, że obniżka stóp proc. w Polsce pozytywnie wpłynęłaby na krajowy rynek turystyczny.

"Naszym bezpośrednim celem w zakresie międzynarodowej ekspansji pozostaje region Europy Środkowo-Wschodniej. Poza Polską, Rumunią, Bułgarią i Mołdawią, gdzie już ugruntowaliśmy silną pozycję, w przyszłym roku planujemy rozwój w innych krajach regionu. Te rynki oferują znaczący potencjał wzrostu" - powiedział PAP Biznes Truică.
"Chociaż naszym priorytetem pozostaje region CEE, zamierzamy z czasem eksplorować możliwości ekspansji w Europie Zachodniej i poza nią. Rynki takie jak Włochy, Hiszpania i Francja mogą stać się częścią naszej strategii rozwoju, podczas dalszego skalowania i optymalizowania naszego modelu biznesowego" - dodał.
Wskazał, że aktualnie na polskim rynku turystycznym widać wyraźne postpandemiczne odbicie.
"Rynek turystyczny w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej odnotował znaczne odbicie po pandemii. Polska, na przykład, wykazuje stały wzrost, choć wciąż dostosowuje się do zmian w zachowaniach konsumentów, takich jak rezerwacje na ostatnią chwilę oraz rosnące zapotrzebowanie na bardziej elastyczne opcje podróży" - powiedział.
Wskazał, że Rumunia również zaliczyła solidne odbicie zarówno pod względem podróży krajowych, jak i międzynarodowych, które w jego ocenie napędzane jest umacniająca się klasą średnią.
"Rynek bułgarski, choć w porównaniu do Polski i Rumunii mniejszy, nadal ma niewykorzystany potencjał, zwłaszcza w przypadku letnich destynacji i naszych unikalnych produktów. Kluczową różnicą jest dojrzałość rynków: Polska i Rumunia są bardziej rozwinięte i zorientowane na technologię, podczas gdy Bułgaria nadrabia zaległości, wykazując silne sezonowe trendy" - ocenił.
Wskazał, że kolejnym motorem napędowym dla polskiego rynku turystycznego byłaby obniżka stóp proc. przez Radę Polityki Pieniężnej.
"Obniżka stóp procentowych w Polsce mogłaby rzeczywiście pozytywnie wpłynąć na rynek turystyczny. Niższe raty kredytów zwiększyłyby dochód do dyspozycji, co pozwoliłoby konsumentom przeznaczyć więcej środków na podróże. To mogłoby prowadzić do zwiększonego popytu, zwłaszcza na dalekie lub tzw. +premium+ podróże, a także stymulować rozwój krótkoterminowych wyjazdów dla tych, którzy chcą maksymalnie wykorzystać swoją poprawioną sytuację finansową" - powiedział
"Dodatkowo, wraz z większym dochodem do dyspozycji, klienci mogliby wykazywać większe zainteresowanie dodatkowymi usługami, takimi jak ochrona przed odwołaniem lotów oferowana przez Fru .pl lub dedykowane wsparcie premium przez obsługę klienta, co w efekcie poprawiłoby ich ogólne doświadczenia związane z podróżami" - dodał.
Wskazał, że otoczenie makroekonomiczne, w którym główną rolę grają m.in. inflacja i rosnące koszty utrzymania widoczne jest na wszystkich rynkach, na których jest obecne ITH.
"Wpływ ten różni się w zależności od rynku. W Polsce rozwój tanich linii lotniczych pomaga złagodzić część efektów, podczas gdy silny popyt na podróże w Rumunii po pandemii utrzymuje rynek na stabilnym poziomie. W Bułgarii, gdzie turystyka jest wysoce sezonowa, czynniki ekonomiczne bardziej obciążają rynek poza sezonem, choć silny popyt latem pomaga stabilizować sytuację" - wyjaśnił.
RAPORTOWANIE ESG JEST DUŻYM WYZWANIEM DLA BRANŻY
Jak ocenił, branża turystyczna od lat mierzy się z różnorodnymi czynnikami ryzyka, a wśród największych wyzwań są przede wszystkim zmiany klimatyczne, które jak wskazał, coraz częściej wpływają na atrakcyjność i dostępność różnych destynacji.
"Wzrost częstotliwości ekstremalnych zjawisk pogodowych, jak powodzie, pożary czy susze, bezpośrednio odbija się na możliwościach podróżowania, ale również na infrastrukturze turystycznej, którą trzeba stale adaptować. W tym kontekście regulacje związane z ESG stają się coraz bardziej istotne. Chociaż wprowadzenie nowych standardów może być wyzwaniem, widzę w tym ogromną szansę dla naszej branży. Regulacje ESG nie tylko wymuszają zmiany, ale też pozwalają stworzyć wartości dodane dla klientów" - powiedział.
"W ITH podchodzimy odpowiedzialnie do tych zagadnień, ale też dostosowujemy się do oczekiwań klientów. Według prognoz regulacje ESG, zwłaszcza te mające na celu zmniejszenie śladu węglowego, będą mieć przełożenie na ceny biletów lotniczych, a te zwiększone koszty zostaną prawdopodobnie przeniesione na klienta. Zamierzamy jednak złagodzić ten wpływ, oferując szerszy zakres kombinacji lotów, co zapewni klientom więcej opcji dostosowanych do ich preferencji cenowych" - dodał.
Na początku września Vola. ro oraz Fru. pl sprzedały 80 proc. udziałów grupy Interactive Travel Holdings (ITH) na rzecz Resource Partners, regionalnego funduszu private equity w Europie Środkowo-Wschodniej. Fundusze kapitału wzrostu 3TS Capital Partners i Catalyst Romania opuściły spółkę wraz z dwoma polskimi współzałożycielami. Daniel Truică zachował znaczący pakiet mniejszościowy i jako CEO będzie nadal odpowiedzialny za strategiczne ukierunkowanie grupy.
Maciej Białobrzeski (PAP Biznes)
mcb/ ana/