Tylko 15 proc. Polaków uważa, że ma umiejętności potrzebne do awansu w pracy - ADP Research
24 proc. pracowników na świecie jest silnie przekonanych, że posiada umiejętności potrzebne do awansu zawodowego w najbliższej przyszłości, a w Polsce pozytywnej odpowiedzi udzieliło 15 proc. badanych - wynika z raportu ADP Research „People at Work 2025”.
Na świecie jedynie 17 proc. pracowników zdecydowanie zgadza się z twierdzeniem, że ich pracodawcy inwestują w umiejętności potrzebne do awansu zawodowego. Polska ze wskaźnikiem 10 proc. znalazła się na siódmym miejscu od końca na 34 badane kraje.
Badania ADP Research wskazują, że umożliwienie pracownikom rozwoju zawodowego jest bezpośrednio skorelowane z produktywnością, utrzymaniem talentów i reputacją firmy.
"Według naszego badania, wykwalifikowani pracownicy są bardziej lojalni wobec swoich pracodawców i bardziej produktywni. Jednak tylko niewielka część pracowników podnosi swoje kwalifikacje w ciągu dwóch lat w nowym miejscu pracy" – powiedziała cytowana w raporcie Nela Richardson, główna ekonomistka ADP.
Według raportu, większości pracowników uważa, że firmy mogłyby inwestować więcej w rozwój umiejętności nabywanych w miejscu pracy i szkolenia.
"Z badania wynika, że wykształcenie już nie wystarczy, aby wypełnić lukę w umiejętnościach. (...) Jeśli tylko 24 procent pracowników jest przekonanych, że posiadają umiejętności potrzebne do awansu w ciągu najbliższych trzech lat, to potwierdza fakt, że świat pracy zmienia się z prędkością światła. Organizacje muszą więc zrobić wszystko, co w ich mocy, aby zmniejszać lukę kompetencyjną" – powiedziała cytowana w raporcie Mary Hayes, dyrektor ds. badań People & Performance w ADP Research.
Z raportu wynika, że zatrudnieni, którym pracodawca zapewnia potrzebne w danej chwili szkolenia, prawie 6 razy częściej chcą polecać swoją firmę jako świetne miejsce pracy. Ci sami pracownicy 3,3 razy częściej opisują siebie jako wysoce produktywnych. Przebadani pracownicy dwa razy częściej twierdzą, że nie chcą szukać nowej pracy w porównaniu do osób, którym brakuje szkoleń zapewnianych przez pracodawcę.
Według raportu, możliwość awansu w danym miejscu pracy to nie tylko korzyść dla pracowników. Na całym świecie pracownicy pytani o najważniejsze powody, dla których chcą zostać u obecnego pracodawcy, wśród absolutnych priorytetów wskazywali, szansę na awans zawodowy. Ważniejszy okazał się jedynie elastyczny czas pracy.
Badanie "People at Work 2025" pokazuje też, że nastroje pracowników znacznie się różnią w poszczególnych miejscach globu.
Najlepiej swoje kompetencje niezbędne do awansu oceniają pracownicy w Nigerii (45 proc.), w Egipcie (44 proc.) i RPA (42 proc.), a następnie w Indiach i Brazylii (po 37 proc.), Arabii Saudyjskiej (36 proc.), Chile (32 proc.), Argentynie (30 proc.) i Peru (30 proc.).
Bardzo słabo wypadły kraje w Europie: Hiszpania (19 proc.), Szwecja i Francja (po 18 proc.), Niemcy (16 proc.), Polska (15 proc.), Włochy (14 proc.), Holandia (13 proc.) i Czechy (12 proc.).
Najlepiej oceniani pracodawcy pod względem inwestowania w umiejętności niezbędne dla rozwoju zawodowego, znajdowali się w Egipcie (35 proc.).
Na kolejnych miejscach znalazły się Indie (32 proc.), RPA (29 proc.), Arabia Saudyjska (28 proc.), Nigeria (27 proc.), Brazylia i Tajlandia (po 24 proc.). Słabo zostali ocenieni pracodawcy w Europie: Niemcy (15 proc.), Francja (12 proc.), Polska, Włochy, Holandia i Czechy (po 10 proc.).
Raport "People at Work" opiera się na kompleksowym badaniu Global Workforce Survey, przeprowadzonym przez zespół ADP Research. Badanie, prowadzone corocznie od 2015 roku, zostało zaprojektowane przez zespół analityków ADP Research tak, by przedstawiało rynek pracy z perspektywy samych pracowników.
Bazując na danych ankietowych zebranych wśród niemal 38 tys. pracujących dorosłych na 34 rynkach z sześciu kontynentów, raport "People at Work 2025" przedstawia reprezentatywny obraz globalnej siły roboczej, umożliwiając porównywanie nastrojów pracowników panujących w różnych krajach i regionach. (PAP Biznes)
mbi/ asa/