Profil:
Allegro.eu S.A.Allegro zakłada poprawę rentowności w Polsce w kolejnych kw., sprzedaż w II kw. nieco lepsza (wywiad)

Allegro spodziewa się poprawy rentowności w Polsce w kolejnych kwartałach i podtrzymuje całoroczne założenia. Sprzedaż w drugim kwartale jest nieco lepsza, ale nie widać jeszcze większych zmian w zachowaniu konsumentów - poinformował PAP Biznes CFO Jon Eastick.
"EBITDA w Polsce wzrosła o blisko 5 proc., ale spodziewamy się, że to będzie najniższa dynamika w tym roku. Na wyniki wpływ miały wyższe ceny paczek od początku stycznia, a zaczęliśmy odzyskiwać te dodatkowe koszty dopiero w marcu, gdy weszły w życie nowe warunki dotyczące współfinansowania. Wpływ zmian we współfinansowaniu będzie widoczny w marży drugiego kwartału" - powiedział w wywiadzie Jon Eastick, CFO Allegro.
"Spodziewamy się więc poprawy rentowności w Polsce w kolejnych kwartałach i podtrzymujemy nasze całoroczne założenia" - dodał.
Jak poinformował, zmiana "take rate" (prowizja od sprzedaży) w pierwszym kwartale, w marcu, w Polsce była jedyną zmianą w tym roku.
"W drugim kwartale będzie wzrost wynikający z matematyki, bo nowe stawki będą obowiązywać przez trzy miesiące, a nie tylko przez jeden miesiąc w kwartale. To będzie jednak efekt zmian wprowadzonych w pierwszym kwartale" - powiedział Eastick.
Na 2025 roku Allegro zakłada wzrost skonsolidowanej GMV o 8-11 proc., a przychody mają się zwiększyć o 7-11 proc. Wzrost skorygowanego zysku EBITDA grupy w 2025 roku jest planowany na 10-17 proc. rdr, zaś skonsolidowany CAPEX szacowany jest na 920 mln zł - 1,1 mld zł.
Wzrost GMV z działalności w Polsce oczekiwany jest w całym 2025 roku w przedziale 9-11 proc., przy wzroście przychodów o 14-17 proc., a skorygowanego zysku EBITDA o 8-12 proc.
"Jesteśmy zadowoleni z pierwszego kwartału. Biorąc pod uwagę stosunkowo słabe wyniki sprzedaży detalicznej w Polsce, cieszymy się, że rośliśmy ponad trzy razy szybciej. Wzrost GMV w Polsce wyniósł 8,9 proc. Jesteśmy również bardzo zadowoleni z naszych międzynarodowych rynków, które rosły szybciej niż w czwartym kwartale, a wzrost GMV wyniósł ok. 80 proc. rok do roku" - powiedział Jon Eastick.
Pytany o sprzedaż w II kwartale odpowiedział: "Sprzedaż w drugim kwartale jest nieco mocniejsza, ale bez większych zmian. Wierzymy, że sytuacja makroekonomiczna powinna się poprawić w dalszej części roku, że konsumenci będą mieli coraz większą siłę nabywczą, a jednym z powodów jest spadek stóp procentowych. To powinno pomóc nam rozwijać się szybciej w miarę upływu roku".
"Zmiany w zachowaniu konsumentów na ten moment nie są wystarczająco silne, ale wyniki sprzedażowe są nieco lepsze niż w pierwszym kwartale" - dodał.
Jak podała spółka, Allegro Delivery pomogło w I kwartale zwiększyć zakres wolumenów zarządzanych przez Allegro do ponad 29 proc., czyli o 5 pkt proc. więcej kwartał do kwartału. Nowa usługa obejmuje sieć ponad 17 tys. automatów paczkowych w całej Polsce, w tym sieci Orlen Paczki i DHL oraz ponad 5 tys. automatów One Box by Allegro.
"W Allegro Delivery razem z naszymi ponad 5 tys. automatami oraz z Orlenem i DHL, mamy teraz 17 tys. punktów, gdzie możemy wysyłać paczki Allegro, co jest porównywalne z największym graczem w dużych miastach. Wszyscy trzej partnerzy mają rozległe plany inwestycyjne, więc ta liczba będzie rosła" - powiedział CFO.
Eastick powtórzył, że grupa nie wyklucza transakcji M&A o małej lub średniej skali.
"Jak zapowiedzieliśmy w naszej polityce alokacji kapitału w marcu, jesteśmy otwarci na dodatkowe przejęcia małej lub średniej wielkości, które pomagałyby rozwojowi produktowemu. Jesteśmy również otwarci na przejmowanie kompetencji, których potrzebujemy" - powiedział.
Pytany o badanie Mediapanel, z którego wynika, że w marcu i kwietniu Temu wyprzedzało Allegro w liczbie użytkowników w Polsce, odpowiedział: "Z audytowanych danych Allegro wynika, że biorąc pod uwagę liczbę transakcji platforma Temu porusza się na polskim rynku dość wolno, na pewno nie w takim tempie jak przyrosty użytkowników, które bada obecnie Mediapanel. Tzw. real users, czyli użytkownicy to nie są kupujący, dane Mediapanel nie pokazują udziału w transakcjach".
"Platformy chińskie dużo wydają na marketing, co generalnie wpływa na koszty marketingu na rynku w wyniku ich obecności i to jest tak naprawdę największy wpływ, jaki mają na nas" - dodał.
Na platformach zagranicznych Allegro spodziewa się w tym roku zwiększenia GMV o 40-50 proc. przy przychodach wyższych o 55-65 proc.
"Transformacja MALL przebiega zgodnie z planem. Toczy się wiele projektów, aby zakończyć transformację północnej części ich działalności, czyli w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech. Duży projekt, który zakończył się w pierwszym kwartale, polegał na zamknięciu ich tradycyjnych sklepów internetowych, handel odbywa się teraz na marketplace Allegro, co pozwoliło nam ujednolicić całe oprogramowanie i zmniejszyć rozmiar organizacji" - powiedział CFO Allegro.
W pierwszym kwartale skorygowana EBITDA grupy Allegro wyniosła 749,3 mln zł, co oznacza wzrost o 6,1 proc. rdr. Wartość sprzedanych towarów brutto (GMV) wzrosła o 8 proc. rdr.
Anna Pełka (PAP Biznes)
pel/ ana/