Profil:
Zabka Group SA (Żabka)Grupa Żabka widzi możliwość poprawy marży skorygowanego zysku netto do 3 proc.
Grupa Żabka widzi możliwość poprawy marży skorygowanego zysku netto do 3 proc. w krótkim terminie - poinformowali przedstawiciele spółki. Grupa ocenia, że wyniki za I kwartał odzwierciedlają sezonowość i są zgodne z oczekiwaniami.
"W odniesieniu do założeń na 2025 rok pozostajemy przekonani, że w całym roku wypracujemy LFL plasujący się pomiędzy średnim a wysokim jednocyfrowym poziomem. Otworzymy ponad 1.100 sklepów w Polsce i w Rumunii i osiągniemy stabilną skorygowaną marżę EBITDA w górnym zakresie przedziału 12 do 13 proc. w krótkim i średnim terminie. Jednocześnie widzimy możliwość dalszej poprawy naszej marży skorygowanego zysku netto do 3 proc. w krótkim terminie" - powiedział prezes Tomasz Suchański podczas telekonferencji.
Grupa Żabka zanotowała w pierwszym kwartale 2025 roku 596 mln zł skorygowanej EBITDA wobec 518 mln zł rok wcześniej. Strata netto w I kw. wyniosła 125 mln zł wobec 99 mln zł straty rok wcześniej. Skorygowana strata netto wyniosła 77 mln zł wobec 97 mln zł straty przed rokiem.
Przychody Grupy Żabka wyniosły w I kwartale 5,666 mld zł wobec 5,015 mld zł przed rokiem. Sprzedaż do klienta końcowego w I kw. wzrosła do 6,618 mld zł z 5,767 mld zł w I kwartale 2024 r.
Skorygowana marża EBITDA nie zmieniła się rdr i wyniosła 9 proc. Skorygowana marża zysku netto była ujemna i wyniosła minus 1,2 proc. wobec minus 1,7 proc. przed rokiem.
Sprzedaż LFL wzrosła o 6 proc. wobec 11,5 proc. wzrostu w I kw. rok wcześniej.
"Nasze wyniki za pierwszy kwartał tego roku są zgodne z naszymi oczekiwaniami. Osiągnęliśmy to w stabilnym otoczeniu rynkowym. Klienci pozostają lojalni, niemniej jednak na rynku pojawiają się niejednoznaczne sygnały wskazujące na niepewność, jaką budzi obecna sytuacja geopolityczna" - powiedział prezes.
Marta Wrochna-Łastowska, CFO Grupy Żabka, wskazała, że wyniki grupy cechują się sezonowością, a pierwszy kwartał jest najsłabszy w roku.
"Nasza sprzedaż jest sezonowa i zależy w dużej mierze od liczby odwiedzin klientów w naszych sklepach oraz od warunków pogodowych. W przeciwieństwie do niektórych dużych detalistów, okresy takie jak Boże Narodzenie czy Święta Wielkanocne nie są dla nas najważniejsze. Najwyższe poziomy sprzedaży odnotowujemy zazwyczaj w miesiącach letnich, zwłaszcza w lipcu i w sierpniu, gdy pogoda sprzyja aktywności na świeżym powietrzu, co prowadzi do częstszych, spontanicznych wizyt w naszych sklepach i wzrostu zakupów impulsowych" - powiedziała CFO.
"Z kolei w pierwszym kwartale roku niskie temperatury ograniczają mobilność klientów, co zmniejsza liczbę odwiedzin w naszych sklepach" - dodała, wskazując, że efekt sezonowości jest jeszcze bardziej widoczny na poziomie wyniku EBITDA i netto.
Tomasz Blicharski, Chief Strategy & Development Officer, pytany o wpływ niskich temperatur na wskaźnik LFL w maju, odpowiedział: "Temperatura w pierwszych dwóch tygodniach maja jest znacznie niższa niż średnia dla pięciu lat. To jest jednak krótki czas, a pogoda ma tę tendencję, że w okresie całego roku się wyrównuje. Nie ma to z perspektywy długiego okresu istotnego wpływu na nasz biznes".
Wskaźnik długu do skorygowanego wyniku EBITDA spadł na koniec marca do 1,6x z poziomu 2,1x w I kw. 2024 r.
"Zgodnie z komunikowanymi wcześniej założeniami będziemy kontynuować proces redukcji zadłużenia, dążąc do osiągnięcia wskaźnika długu netto do skorygowanej EBITDA na poziomie poniżej 1x w średnim okresie" - powiedziała Marta Wrochna-Łastowska.
W maju 2025 r. Grupa Żabka wyemitowała obligacje powiązane ze zrównoważonym rozwojem, zabezpieczone poręczeniem spółki Żabka Polska, o wartości nominalnej 1 mld zł. Jak poinformowała CFO, emisja obligacji w ramach ustanowionego uprzednio programu emisji obligacji nie powoduje zwiększenia poziomu zadłużenia netto grupy. (PAP Biznes)
pel/ osz/