Jeronimo Martins planuje zainwestować w 2019 roku 700-750 mln euro (opis)
Jeronimo Martins planuje zainwestować w 2019 roku 700-750 mln euro m. in. w rozbudowę sieci Biedronka, Hebe, Pingo Doce i Ara - poinformowała spółka w raporcie. Grupa chce wypłacić 204,2 mln euro dywidendy, czyli 0,325 euro na akcję brutto.
Inwestycje Jeronimo Martins w 2019 roku mają objąć rozbudowę sieci Biedronka, Hebe, Pingo Doce i Ara, ulepszanie już istniejących sklepów, a także poprawę infrastruktury operacyjnej i logistycznej.
W 2018 r. nakłady inwestycyjne grupy wyniosły 658 mln euro, z czego program inwestycyjny dla Biedronki miał wartość 372 mln euro.
W 2018 roku Biedronka otworzyła 122 sklepy. Netto sieć Biedronki powiększyła się o 77 sklepów i liczyła na koniec 2018 roku 2.900 placówek. Grupa zmodernizowała w 2018 roku 230 sklepów tej sieci.
Jeronimo Martins planuje otwierać w tym roku sklepy Biedronka zarówno w standardowym formacie, jak i takie o mniejszej powierzchni.
"Bazując na dobrych wynikach mniejszych sklepów, Biedronka otworzy około 50 nieco mniejszych placówek i około 100 sklepów (ok. 60 otwarć netto) w najbardziej powszechnym formacie" - napisano.
Sprzedaż w sklepach Biedronki wzrosła w 2018 roku do 11,69 mld euro, co oznacza wzrost rdr w walucie euro o 5,6 proc., a w walucie lokalnej o 5,8 proc. Sprzedaż porównywalna LFL zwiększyła się o 2,7 proc. Wyniki te są zgodne z opublikowanymi w styczniu wstępnymi danymi.
Jak wskazano w raporcie, ograniczenie handlu w niedziele (21 dni handlowych mniej w roku) miało negatywny wpływ na LFL na poziomie ok. 1,3 pkt. proc.
"Biedronka jest dobrze przygotowana, by nadal dostosowywać się do stopniowego wdrażania przepisów o zakazie handlu w niedziele. LFL w 2019 roku będzie jednak pod wpływem braku kolejnych 13 dni handlowych i stłumionej inflacji" - napisano w raporcie.
EBITDA Biedronki wzrosła w 2018 roku o 5,6 proc. i wyniosła 850 mln euro. Marża EBITDA ukształtowała się na poziomie 7,3 proc. i była porównywalna do roku poprzedniego.
Sprzedaż w drogeriach Hebe wyniosła w 2018 roku 207 mln euro, czyli wzrosła w tej walucie o 24,7 proc. Grupa otworzyła w minionym roku 51 nowych placówek Hebe. Na koniec roku sieć liczyła 230 placówek. Plan na ten rok zakłada otwarcie około 50 nowych sklepów.
Sprzedaż grupy Jeronimo Martins wzrosła w 2018 roku o 6,5 proc. do 17,3 mld euro. EBITDA grupy wzrosła w tym czasie o 4,1 proc. do 960 mln euro.
Zysk netto grupy w 2018 roku wyniósł 430 mln euro wobec 413 mln euro rok wcześniej, a zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 401 mln euro, po wzroście o 4,1 proc.
Grupa Jeronimo Martins chce wypłacić 204,2 mln euro dywidendy, czyli 0,325 euro na akcję brutto.
"Zgodnie z obowiązującą polityką dywidendową, Rada Dyrektorów zaproponuje na walnym zgromadzeniu wypłatę dywidendy w wysokości 204,2 mln euro, czyli 0,325 euro na akcję brutto" - napisano w raporcie.
"Proponowana dywidenda da grupie pełną elastyczność w przyspieszeniu planów rozwoju i wykorzystaniu potencjalnych możliwości wzrostu nieorganicznego przy utrzymaniu niskiego poziomu zadłużenia netto" - dodano.
Za 2017 rok spółka wypłaciła akcjonariuszom 0,61 euro dywidendy na akcję. (PAP Biznes)
sar/ asa/ pel/