Oczekiwania i konkurencja rynkowa skłaniają firmy do wdrażania wymogów ESG - Grant Thornton
Oczekiwania klientów i dostawców oraz konkurencja rynkowa skłaniają polskie firmy do podejmowania inicjatyw w zakresie zrównoważonego rozwoju. Problem stanowią potencjalne koszty dostosowania do wymogów ESG oraz tempo wprowadzania regulacji - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Grant Thornton.
"Badanie przeprowadzone na zlecenie Grant Thornton wskazuje, że co trzecia duża i średnia firma w Polsce decyduje się na podejmowanie inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju ze względu na wymagania swoich klientów i dostawców, a 23 proc. respondentów jako motywację wskazuje konkurencję na rynku" - napisano w komunikacie prasowym.
W ocenie ekspertów, przedsiębiorcy mają świadomość, że nie funkcjonują w próżni, spełniając wymogi ESG zmniejszają ryzyka biznesowe nie tylko w swojej organizacji, ale także u kontrahentów. Zwiększają przy tym swoją pozycję konkurencyjną i zyskują szanse na pozyskanie kolejnych wartościowych kontraktów.
"Przy tym widać wyraźnie, że motywacja ma charakter zewnętrzny – jedynie 8 proc. firm wskazało na presję ze strony udziałowców, właścicieli oraz inwestorów w tym obszarze, a 3 proc. zwróciło uwagę na oczekiwania i inicjatywy pracowników" - dodano.
Z badania wynika, że odgórnie narzucane przepisy nie grają pierwszej roli wśród motywatorów polskich firm. W ramach ankiety 20 proc. zarządzających wskazało, że do podejmowania działań w obszarze ESG skłaniają ich regulacje branżowe, a 16 proc. zwróciło uwagę na przepisy krajowe i regionalne.
Grant Thornton zwraca uwagę, że ankieta została przeprowadzona w grudniu 2024 r., co oznacza, że nie były znane jeszcze ostateczne założenia pakietu Omnibus Simplification, którego celem jest zmniejszenie obciążeń regulacyjnych dla firm i uproszczenie procedur.
"To, że regulacje nie są głównym powodem podejmowania działań ESG przez polskie spółki może wskazywać na to, że Omnibus nie zmniejszy w sposób znaczący takich inicjatyw. Z badań wynika, że Polskie firmy w głównej mierze decydują się na działania proekologiczne i prospołeczne, aby spełnić oczekiwania swoich klientów i dostawców. Wprowadzenie pakietu Omnibus, który miałby uprościć przepisy dotyczące raportowania zrównoważonego rozwoju, może ułatwić firmom spełnianie tych wymagań i ich udokumentowanie" - powiedziała, cytowana w komunikacie prasowym, Beata Kozyra, dyrektor ds. ESG w Departamencie Doradztwa Grant Thornton.
"Po drugie, badanie wskazuje, że Polskie firmy decydują się na aktywne wdrażanie inicjatyw zrównoważonego rozwoju, w celu osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. Pakiet Omnibus, poprzez uproszczenie wymogów raportowania, może pomóc firmom skupić się na innowacjach i zrównoważonych praktykach, co zwiększy ich konkurencyjność na rynku, a uproszczone raporty ESG mogą poprawić reputację firm i zwiększyć dostępność do finansowania" - dodała.
Problem - jak wynika z odpowiedzi respondentów - stanowią z kolei potencjalne koszty dostosowania do wymogów ESG oraz tempo wprowadzania regulacji.
Co piąty przedsiębiorca (21 proc.) wskazuje na koszty finansowe jako największą barierę związaną z dostosowaniem swojej firmy do wymogów zrównoważonego rozwoju. 15 proc. respondentów uważa, że przytłaczające jest tempo w jakim zmieniają się regulacje oraz wymagania z obszaru ESG, a 12 proc. nie ma wystarczających zasobów kadrowych i czasowych, żeby być z nimi na bieżąco.
"1 firma na 10 nie wie od czego zacząć proces wdrożenia wymogów ESG w swojej organizacji. Niewiele mniej, bo 7 proc., ma problemy ze zrozumieniem przepisów wymaganych w różnych jurysdykcjach. Co trzeci zarządzający (35 proc.) nie potrafi wskazać barier w tym obszarze" - dodano. (PAP Biznes)
doa/ osz/