PKP Cargo jesienią wystąpi z roszczeniem o pokrycie szkód w związku z decyzją węglową

PKP Cargo zamierza jesienią wystąpić z roszczeniem o pokrycie poniesionych szkód w związku z tzw. decyzją węglową premiera z 2022 r., powołując się na prawo do pełnego wynagrodzenia i odszkodowania w sytuacji wyższej konieczności - poinformowała w Sejmie prezes spółki Agnieszka Wasilewska - Semail.


Podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury prezes PKP Cargo stwierdziła, że decyzja węglowa miała zarówno bezpośrednie pozytywne skutki (wynagrodzenie za przewóz węgla), jak i bezpośrednie negatywne skutki, takie jak kary za niewykonanie kontraktów.

Dodała, że wystąpiły ponadto pośrednie negatywne konsekwencje, w tym odstąpienie klientów od umów lub zmniejszenie przewożonej masy, a także utracone korzyści oraz niewykorzystane nakłady inwestycyjne, np. na przygotowane, ale nieużywane węglarki.

"Jeśli chodzi o decyzję węglową, nie możemy państwu powiedzieć dokładnie, jaki skutek finansowy ta decyzja w firmie spowodowała, bo jesteśmy w fazie finalnych analiz. Współpracujemy tutaj z renomowaną kancelarią prawną i renomowanym doradcą branżowym oraz instytutem naukowym" - powiedziała szefowa PKP Cargo.

"Na jesieni tego roku (...) wystąpimy z roszczeniem o pokrycie tych szkód, które zostały w sposób bezpośredni lub pośredni spółce wyrządzone" - zapowiedziała.

Decyzja węglowa byłego premiera Mateusza Morawieckiego z lipca 2022 roku spowodowała, że ówczesny zarząd PKP Cargo skierował tabor spółki do przewozu węgla z nadbałtyckich portów, co odbyło się kosztem porzucenia innych, komercyjnych i rentownych zleceń.

PKP Cargo już wcześniej apelowało do rządu i Ministerstwa Aktywów Państwowych (MAP) o rekompensaty z tytułu decyzji węglowej, jednak w sierpniu ubiegłego roku MAP przekazało, że decyzja premiera Morawieckiego z 2022 r. nie daje podstaw prawnych do wypłaty przewoźnikowi kosztów transportu czy rekompensaty.

Według resortu aktywów należy stwierdzić, że koszty transportu, o których mowa w decyzji, zostały wobec PKP Cargo w pełni pokryte.

„Wydaje się, że ewentualne oczekiwanie PKP Cargo zapłaty rekompensaty z tytułu poniesienia innych, poza kosztami transportu, kosztów związanych z realizacją decyzji nie znajduje pokrycia w decyzji” - podkreśliło wtedy MAP.

PKP Cargo jest spółką akcyjną notowaną na GPW. Udział PKP w kapitale PKP Cargo wynosi 33,01 proc. Oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski, Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii.

W lipcu 2024 r. sąd otworzył postępowanie restrukturyzacyjne spółki. Wtedy też zarząd zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych przez zakłady i centralę spółki, w efekcie czego zatrudnienie spadło o 3665 pracowników. Obecnie PKP Cargo zatrudnia ok. 10 tys. osób.

Na początku czerwca 2025 roku PKP Cargo po raz kolejny poinformowało, że zamierza przeprowadzić zwolnienia grupowe. Tym razem zwolnienia miałyby objąć do 1041 pracowników w 2025 r. oraz do 1388 w 2026 r. Pod koniec czerwca zarząd PKP Cargo zaproponował pracownikom zrzeczenie się części przywilejów wynikających z ZUZP i zastąpienie ich systemem motywacyjnym. (PAP)

pif/ mmu/ pr/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5510 -0,14%
1 EUR 4,2438 -0,15%
1 GBP 4,8999 -0,12%
100 JPY 2,4660 0,38%
1 USD 3,6382 -0,13%