Profil:
Rafamet SARAFAMET SA W RESTRUKTURYZACJI (41/2025) Rozpoczęcie prac przez Emitenta nad uzyskaniem opinii biegłego rewidenta z badania skonsolidowanego sprawozdania finansowanego grupy kapitałowej Emitenta za 2024 rok oraz jednostkowego sprawozdania finansowego Emite
Raport bieżący 41/2025
Zarząd Fabryki Obrabiarek RAFAMET S.A. w restrukturyzacji (dalej jako: "Emitent" lub "Spółka"), informuje, że w dniu 13 czerwca 2025 r. Zarząd Emitenta rozpoczął działania zmierzające do uzyskania opinii biegłego rewidenta z badania jednostkowego i skonsolidowanego sprawozdania finansowego za 2024 r. oraz przyjął wstępne maksymalne kwoty utraty wartości aktywów trwałych oraz zapasów Emitenta, a także korekty wyceny aktywów z tytułu kontraktów długoterminowych.
Zarząd Emitenta wskazuje, iż działania te są związane z opublikowanymi w dniu 30 kwietnia 2025 roku przez Emitenta raportem rocznym za 2024 r. oraz skonsolidowanym raportem rocznym za 2024 r. Obydwa raporty zostały sporządzone przy założeniu kontynuacji działalności Spółki w istotnie niezmniejszonym zakresie w ciągu najbliższych 12 miesięcy od dnia 31 grudnia 2024 r. Do obydwóch raportów (tj. raportu rocznego za 2024 r. oraz skonsolidowanego raportu rocznego za 2024 r.) zostały załączone odmowy wydania opinii przez biegłego rewidenta badającego sprawozdania finansowe Spółki i jej grupy kapitałowej (tj. firmy Moore Polska Audyt sp. z o.o.), z badania skonsolidowanego sprawozdania finansowego grupy kapitałowej Spółki za 2024 r. oraz jednostkowego sprawozdania finansowego Spółki za 2024 r. O odmowie wydania opinii przez biegłego rewidenta z badania skonsolidowanego sprawozdania finansowego grupy kapitałowej Emitenta za 2024 r. oraz jednostkowego sprawozdania finansowego Emitenta za 2024 r. Emitent dodatkowo informował raportem numer 21/2025 w dniu 30 kwietnia 2025 r.
Jak wskazano w opublikowanym raporcie rocznym za 2024 r. skonsolidowanym raporcie rocznym za 2024 r. oraz w raporcie Emitenta nr 21/2025 z dnia 30 kwietnia 2025 r., Zarząd Emitenta przyjął powyższe założenie kontynuacji działalności biorąc pod uwagę w szczególności aktualny stan rozmów z głównym akcjonariuszem Spółki Agencją Rozwoju Przemysłu S.A. w sprawie dokapitalizowania Spółki. Jednocześnie w odmowach wydania opinii z badania skonsolidowanego sprawozdania finansowego grupy kapitałowej Spółki za 2024 r. oraz jednostkowego sprawozdania finansowego Spółki za 2024 r., biegły rewident wskazał m. in., iż w toku badania biegły nie otrzymał wystarczających i odpowiednich dowodów badania aby mógł stwierdzić, czy przyjęte przez Emitenta założenie kontynuacji działalności jest zasadne. W związku z tym, w ocenie biegłego stopień niepewności z tym związany był na dzień 30
kwietnia 2025 r. na poziomie uniemożliwiającym potwierdzenie, czy to założenie kontynuacji
działalności jest zasadne. Jak m.in. wskazywał biegły w odmowie wydania opinii, Spółka na dzień
wydania odmowy nie zawarła jeszcze wiążących umów gwarantujących finansowanie jej działalności,
a których zawarcie w ocenie biegłego było kluczowe w realizacji planowanych działań. W odmowie
wydania opinii z badania skonsolidowanego sprawozdania finansowego grupy kapitałowej Emitenta za
2024 r. biegły ponadto wskazał, iż potencjalne dokapitalizowanie Emitenta przez Agencję Rozwoju
Przemysłu S.A. będzie determinowało również wsparcie finansowe Emitenta wobec jej spółki zależnej
Odlewni Rafamet Sp. z o.o.
W odmowach wydania opinii z badania skonsolidowanego sprawozdania finansowego grupy
kapitałowej Spółki za 2024 r. oraz jednostkowego sprawozdania finansowego Spółki za 2024 r. biegły
rewident dodatkowo wskazał, iż w Spółce oraz w grupie kapitałowej Spółki wystąpiły przesłanki trwałej
utraty wartości aktywów trwałych oraz zapasów. Ze względu na brak testów utraty wartości, biegły
rewident nie uzyskał wystarczających i odpowiednich dowodów badania potwierdzających wartość
tych aktywów. Biegły nie otrzymał także wystarczających i odpowiednich dowodów badania
związanych ze zmianą metody wyceny aktywów z tytułu kontraktów długoterminowych.
Emitent wskazuje, iż w dniu 30 kwietnia 2025 r. zarówno Zarząd Emitenta, jak również Rada Nadzorcza
Emitenta uznały odmowy wyrażenia opinii przez biegłego rewidenta o skonsolidowanym sprawozdaniu
finansowym grupy kapitałowej Spółki za 2024 r. oraz jednostkowym sprawozdaniu finansowym Spółki
za 2024 r. za istotne. W ocenie organów Spółki wyrażonych w dniu 30 kwietnia 2025 r. stan
niepewności w zakresie kontynuacji działalności wynikał przede wszystkim z niepewności co do
pozyskania planowanych dodatkowych środków finansowych. Jak wskazano w raporcie Spółki nr
21/2025 opublikowanym w dniu 30 kwietnia 2025 r. Zarząd Spółki w dniu 30 kwietnia 2025 r.
kontynuował rozmowy zmierzające do dokapitalizowania Spółki, niemniej na dzień publikacji tego
raportu (tj. publikacji raportu nr 21/2025 w dniu 30 kwietnia 2025 r.) Spółka nie zawarła żadnej
wiążącej umowy dotyczącej dokapitalizowania Spółki. Równocześnie w uchwale nr 102/XII/2025 z dnia
30 kwietnia 2025 r. Rada Nadzorcza Spółki poparła działania Zarządu Spółki mające na celu pozyskanie
dodatkowego finansowania w celu zapewnienia kontynuacji działalności Spółki.
Jednocześnie Zarząd Emitenta wskazuje wpływy, w ujęciu ilościowym i jakościowym, odmowy
wyrażenia opinii na sprawozdania finansowe:
1. odmowa wydania opinii ze względu na założenia kontynuacji działalności Spółki w istotnie
niezmniejszonym zakresie w ciągu najbliższych 12 miesięcy od dnia 31 grudnia 2024 r. - odmowa
w tym zakresie w ocenie Zarządu i Rady Nadzorczej Emitenta ma charakter istotny dla raportu
rocznego oraz skonsolidowanego raportu rocznego za 2024 r. W przypadku nieprzyjęcia zasady
kontynuacji działalności, sprawozdanie jednostkowe oraz skonsolidowane za 2024 r. powinny
zostać sporządzone według innych zasad i metod niż opublikowane sprawozdania finansowe w
dniu 30 kwietnia 2025 r. Na dzień 30 kwietnia 2025 r. oraz na dzień publikacji niniejszego raportu
Emitent nie jest wstanie oszacować wpływu ilościowego tej przyczyny odmowy wyrażenia opinii
przez biegłego na jednostkowy i skonsolidowany raport za 2024 r.
2. odmowa wydania opinii ze względu na trwałą utratę wartości aktywów trwałych oraz zapasów -
odmowa w tym zakresie w ocenie Zarządu i Rady Nadzorczej Emitenta ma charakter istotny dla
raportu rocznego oraz skonsolidowanego raportu rocznego za 2024 r. Ze względu na brak
zakończenia na dzień 30 kwietnia 2025 r. testów na utratę wartości aktywów trwałych oraz
zapasów, szacunki Emitenta na dzień 30 kwietnia 2025 r. ograniczały się w tym zakresie do kwoty maksymalnie 9.262 tys. zł odpisu wartości aktywów trwałych w stosunku do raportów rocznych opublikowanych przez Spółkę w dniu 30.04.2025 roku, w tym do kwoty maksymalnie 6.161 tys. zł odpisu wartości udziałów posiadanych przez Spółkę w spółce zależnej Odlewnia Rafamet Sp. z o.o. w stosunku do raportów rocznych opublikowanych przez Spółkę w dniu 30.04.2025 roku. Na dzień 13 czerwca 2025 r. Zarząd Emitenta szacuje wstępną maksymalną kwotę utraty wartości aktywów trwałych oraz zapasów Emitenta w łącznej wysokości do 6,5 mln zł w stosunku do raportów rocznych opublikowanych przez Spółkę w dniu 30.04.2025 roku;
3.
odmowa wydania opinii ze względu na zmianą metody wyceny aktywów z tytułu kontraktów długoterminowych - odmowa w tym zakresie w ocenie Zarządu i Rady Nadzorczej Emitenta ma charakter istotny dla raportu rocznego oraz skonsolidowanego raportu rocznego za 2024 r. Na dzień 30 kwietnia 2025 r. Spółka szacowała maksymalną wartość korekty aktywów z tytułu kontraktów długoterminowych na kwotę - 990 tys. zł. Na dzień 13 czerwca 2025 r. Zarząd Emitenta szacuje wstępną maksymalną kwotę korekty wartości aktywów z tytułu kontraktów długoterminowych na kwotę - 990 tys. zł.
Zarząd Emitenta wskazuje, iż na dzień publikacji raportów rocznych (tj. na dzień 30 kwietnia 2025 r.) zawarcie przez Spółkę wiążących umów gwarantujących finansowanie jej działalności nie było możliwe, przy czym na dzień 30 kwietnia 2025 r. ograny Spółki oceniały możliwość zawarcia przez Spółkę z Agencją Rozwoju Przemysłu S.A. tych wiążących umów w ciągu najbliższych kilku tygodni za wysoce prawdopodobne. Ocena ta wynikała ze stanu zaawansowania prowadzonych rozmów pomiędzy Spółką a jej głównym akcjonariuszem, a także składanych deklaracji Spółce przez przedstawicieli Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. Stanowisko Zarządu oraz Rady Nadzorczej Emitenta wyrażone w dniu 30 kwietnia 2025 r. o kontynuacji przez Spółkę procesu dokapitalizowania Spółki przez jej głównego akcjonariusza miała na ceku zapewnienie środków finansowych dla Spółki oraz jej grupy kapitałowej, a także zmierzało do wykluczenia wskazywanej przez biegłego rewidenta w odmowie wydania opinii niepewności co do zasadności przyjęcia przez Emitenta w sprawozdaniach za 2024 r. zasady kontynuacji działalności. W dniu publikacji raportów za 2024 r. (tj. w dniu 30 kwietnia 2025 r.) Zarząd Emitenta zakładał, iż ta niepewność w postaci braku zawarcia wiążących umów zostanie wyeliminowana w ciągu kilku najbliższych tygodni.
Zarząd Emitenta wskazuje również, iż w ramach sporządzania sprawozdań finansowych za 2024 r. były prowadzone prace związane z testami na utratę wartości aktywów trwałych oraz zapasów, a także wyceną aktywów z tytułu kontraktów długoterminowych. Prace te jednak na dzień 30 kwietnia 2025 r. nie zostały zakończone. Niezakończenie tych prac było związane z opóźnieniami po stronie rzeczoznawcy działającego na zlecenie Emitenta, a także ze względu na duże czasowe zaangażowanie Spółki w proces restrukturyzacji i jej dokapitalizowania. Zarząd Emitenta rozważał jednak dokończenie tych procesów już po publikacji raportów okresowych oraz po zawarciu wiążących umów z Agencją Rozwoju Przemysłu S.A. w sprawie dokapitalizowania Spółki.
W dniu 20 maja 2025 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki podjęło uchwałę w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez emisję akcji zwykłych imiennych serii I w trybie subskrypcji prywatnej, z wyłączeniem prawa poboru przysługującego dotychczasowym akcjonariuszom w całości oraz w sprawie dematerializacji akcji serii I, a także w sprawie zmiany Statutu Spółki, o czym Emitent informował raportem nr 32/2025 w dniu 20 maja 2025 r. Następnie w dniu 27 maja 2025 r. Spółka zawarła z Agencją Rozwoju Przemysłu S.A. umowę inwestycyjną oraz umowę
objęcia 3.000.000 (słownie: trzy miliony) akcji zwykłych na okaziciela serii I o wartości nominalnej 10,00
zł każda akcja, o łącznej cenie emisyjnej w wysokości 30.000.000,00 zł. O zawarciu tych umów Emitent
informował raportem nr 36/2025 w dniu 27 maja 2025 r. W ocenie Zarządu Emitenta zawarcie z
Agencją Rozwoju Przemysłu S.A. umowy inwestycyjnej oraz umowy objęcia akcji serii I przesądza o
zasadności przyjęcia w sprawozdaniach finansowych Emitenta oraz jego grupy kapitałowej zasady
kontynuacji działalności. Równocześnie Emitent zawarł ze spółką zależną Odlewnia Rafamet Sp. z o.o.
w dniu 12 czerwca 2025 r. umowę pożyczki, o czym Emitent informował raportem bieżącym nr 40/2025
w dniu 12 czerwca 2025 r. W wyniku zawarcia tej umowy pożyczki Emitent zapewnił bieżące środki na
funkcjonowanie swojej spółki zależnej. W związku z powyższym w dniu 13 czerwca 2025 r. Zarząd
Emitenta rozpoczął działania zmierzające do uzyskania opinii biegłego rewidenta z badania
jednostkowego i skonsolidowanego sprawozdania finansowego za 2024 r. W tym celu Zarząd Emitenta
zamierza przeprowadzić test na trwałą utratę wartości aktywów trwałych oraz zapasów według stanu
na dzień 31.12.2024 r. Na dzień publikacji niniejszego raportu proces ten nie został zakończony,
niemniej Zarząd Emitenta szacuje, że według stanu na dzień 31.12.2024 r. wartość odpisów na trwałą
utratę wartości aktywów trwałych oraz zapasów nie przekroczy kwoty 6,5 mln w stosunku do raportów
rocznych opublikowanych przez Spółkę w dniu 30.04.2025 roku, w tym zawiera się już kwota
maksymalnych odpisów wartości udziałów Emitenta w spółce zależnej Odlewnia Rafamet Sp. z o.o. w
wysokości 2.028 tys. zł, w stosunku do raportów rocznych opublikowanych przez Spółkę w dniu
30.04.2025 r. Kwota tych odpisów (tj. 6,5 mln zł maksymalnych odpisów na dzień publikacji niniejszego
raportu) obniży wynik finansowy Spółki i jej grupy kapitałowej oraz obniży ich wartość kapitałów
własnych w stosunku do raportów rocznych opublikowanych przez Spółkę 30.04.2025 r. Jednocześnie
Zarząd Emitenta zamierza dokonać wyceny aktywów z tytułu kontraktów długoterminowych według
stanu na dzień 31.12.2024 r. Na dzień publikacji niniejszego raportu proces ten nie został zakończony,
niemniej Zarząd Emitenta szacuje, że według stanu na dzień 31.12.2024 r. wartość korekty wyceny
aktywów z tytułu kontraktów długoterminowych nie przekroczy kwoty 990 tys. zł - kwota ta obniży
wynik finansowy Spółki i jej grupy kapitałowej oraz obniży ich wartość kapitałów własnych w stosunku
do raportów rocznych opublikowanych przez Spółkę w dniu 30.04.2025 r. Po zakończeniu tych
procesów badania wartości aktywów Zarząd Emitenta zamierza opublikować skorygowany raport
roczny za 2024 r. oraz skorygowany skonsolidowany raport roczny za 2024 r. wraz z opinią biegłego
rewidenta z badania do dnia 18 czerwca 2025 r., a następnie zamierza przedłożyć te sprawozdania do
rozpatrzenia i ich zatwierdzenia Zwyczajnemu Walnemu Zgromadzeniu Spółki zwołanemu na dzień 30
czerwca 2025 r. Jednocześnie Zarząd Emitenta wskazuje, iż po dokonaniu korekty sprawozdania
rocznego za 2024 r. oraz skonsolidowanego sprawozdania rocznego za 2024 r., Emitent skoryguje
śródroczne skrócone skonsolidowane sprawozdanie finansowe za I kwartał 2025 r. opublikowane przez
Emitenta w dniu 22 maja 2025 r. Zarząd Emitenta opublikuje skorygowane śródroczne skrócone
skonsolidowane sprawozdanie finansowe za I kwartał 2025 r. do dnia 27 czerwca 2025 r.
Więcej na: http://biznes.pap.pl/pl/reports/espi/all,0,0,0,1
[English version below]
More information on page: http://biznes.pap.pl/en/reports/espi/all,0,0,0,1