sun.store zebrał 25 mln zł na największy w Europie marketplace technologii czystej energii
Polska firma sun.store, internetowa platforma B2B do handlu komponentami fotowoltaicznymi i magazynami energii, pozyskała ponad 25 mln zł (6 mln euro) w rundzie seed - poinformowała spółka w komunikacie prasowym.

Środki pozwolą przyspieszyć realizację misji spółki – zmiany sposobu, w jaki kupowany i sprzedawany jest sprzęt do produkcji i magazynowania czystej energii.
sun.store pozyskał ponad 25 mln zł (6 mln euro) w jednej z największych rund seed w historii polskich startupów. Współprzewodziły jej fundusze Contrarian Ventures, Market One Capital i Movens Capital. W inwestycji uczestniczyły także FJ Labs, Push Ventures i Aidiom.
Jak tłumaczy spółka, rynek fotowoltaiki i magazynowania energii w Europie wart jest dziś 35-40 mld euro rocznie, a komponenty zanim trafią do instalacji potrafią zmienić właściciela nawet 4-5 razy, co dodatkowo zawyża wolumen i wartość transakcji. Handel pozostaje jednak rozdrobniony i odbywa się w sposób manualny – poprzez telefony, e-maile czy komunikatory – co spowalnia transakcje, ogranicza dostęp do dostawców i generuje opóźnienia oraz brak przejrzystości cenowej.
sun.store, który wystartował w październiku 2023 roku, digitalizuje te procesy. Zweryfikowani sprzedawcy mogą publikować oferty w ustrukturyzowany sposób, różnicując ceny w zależności od wolumenu. Kupujący – instalatorzy, dystrybutorzy i firmy EPC – zyskują dostęp do tysięcy produktów z całej Europy. Mogą je filtrować, otrzymywać natychmiastową wycenę oraz korzystać z form płatności i wsparcia w obsłudze transakcji.
sun.store rozwija także ofertę zintegrowanej obsługi logistyki lokalnej i międzynarodowej.
"Chcemy stworzyć domyślną infrastrukturę dla zakupów w obszarze czystej energii. Zaczynamy od fotowoltaiki, bo tam potrzeba była największa i najbardziej pilna, ale z tymi samymi wyzwaniami mierzy się cały łańcuch dostaw w sektorze transformacji energetycznej" – powiedziała Agata Krawiec-Rokita, CEO i współzałożycielka sun.store.
W ciągu niespełna dwóch lat od startu na platformie zarejestrowało się ponad 35 tys. użytkowników i ponad 2,5 tys. unikalnych kupujących z przeszło 25 krajów.
sun.store obsłużył transakcje obejmujące komponenty fotowoltaiczne o maksymalnej mocy ponad 1,4 GW. Każdego miesiąca realizowanych jest ponad tysiąc zamówień o średniej wartości powyżej 8 tys. euro, a ponad 500 aktywnych sprzedawców oferuje sprzęt wart łącznie ponad 1,5 mld euro – więcej niż najwięksi tradycyjni dystrybutorzy w Europie.
Spółkę założyli Agata Krawiec-Rokita i Bartosz Majewski. Agata wcześniej zdobywała doświadczenie w McKinsey & Company, RTB House, Booksy czy Delve, gdzie zajmowała się m.in. e-commerce i marketingiem. Bartosz współtworzył Menlo Electric, dystrybutora komponentów do energetyki odnawialnej i najszybciej rosnącą europejską spółkę według Financial Times – oraz pełnił funkcję COO w Edison Energia, przejętym przez Polenergię.
(PAP Biznes)
pr/