Tylko 10 proc. firm z branży handlowej w Polsce ma za sobą pierwsze wdrożenie AI - raport
Tylko 10 proc. przedsiębiorstw z branży handlowej w Polsce ma za sobą pierwsze wdrożenie AI - wynika z raportu EY "Jak polskie firmy wdrażają AI". Podano, że jest to znacząca różnica względem branży produkcyjnej (30 proc.) i usługowej (24 proc.).
Według raportu EY, który wziął pod uwagę obszar handlu, produkcji i usług, obecnie prawie 1/3 (30 proc.) przedsiębiorstw w Polsce ma już za sobą wdrożenia AI.
"Handel znajduje się poniżej średniej, ponieważ tylko co dziesiąta firma (10 proc.) z sukcesem zaimplementowała tę technologię. Jest to znacząca różnica względem branży produkcyjnej (30 proc.) i usługowej (24 proc.). Dodatkowo ten sektor, częściej niż inne, przerwał rozpoczęty proces implementacji (13 proc., usługi – 8 proc., produkcja – 7 proc.)" - napisano.
"Przedsiębiorstwa handlowe częściej niż inne branże korzystają z gotowych rozwiązań AI dostarczonych przez zewnętrzne podmioty, a tylko 14 proc. z nich opracowuje własne narzędzia AI. W porównaniu do wyników naszego badania z poprzedniego roku widać bardzo istotny spadek liczby zakończonych wdrożeń (z 20 proc. do 10 proc.) i większy odsetek przerwanych wdrożeń (z 9 proc. do ponad 13 proc.)" - powiedział cytowany w raporcie Bartosz Pacuszka, partner EY Polska, lider zespołu AI Technology.
"Dodatkowo, 26 proc. firm z tego sektora, a więc znacznie więcej niż z innych obszarów, wskazuje obawy o bezpieczeństwo – w tym bezpieczeństwo danych - jako barierę w podjęciu decyzji o wdrożeniu. Jest to naturalne dla branży, dla której zaufanie klientów, kontrahentów i partnerów jest kluczowe dla prowadzenia biznesu" - dodał.
Pomimo niższego od innych segmentów rynku odsetka wdrożeń, to właśnie handel jest branżą, która najczęściej (89 proc.) wskazywała, że implementacja AI pozwoliła na osiągnięcie zamierzonych korzyści. Dla porównania w przypadku produkcji ten odsetek sięgnął 79 proc., a usług – 74 proc.
Jak wynika z raportu, w sektorze handlowym szczególnie docenione były niższe koszty prowadzenia biznesu (47 proc.) oraz zwiększenie skali działania i poprawa jakości usług (oba po 36 proc.). AI był zaś najczęściej wdrażany w obszarach marketingu i analizy rynku (60 proc.), sprzedaży (51 proc.), obsługi klienta (46 proc.) i zarządzania łańcuchem dostaw (40 proc.).
Branża handlowa, częściej niż inne, stawia również na zabezpieczenia sztucznej inteligencji. To właśnie w tym sektorze 35 proc. firm wskazało, że inwestuje w cyberbezpieczeństwo AI (w produkcji było to 28 proc., w usługach - 27 proc.), a co czwarty podmiot w tej kwestii łączy rozwiązania proceduralne (jak szkolenia) z narzędziowymi, zwiększając tym samym odporność na potencjalny atak (w usługach był to co piąty, a w produkcji –18 proc.).
Podano, że w przypadku wpływu AI na kwestie zatrudnienia, w branży handlowej również widać dużą ostrożność. Ten sektor najrzadziej (22 proc.) wskazywał, że popularyzacja sztucznej inteligencji przyczyniła się do redukcji liczby rekrutacji na stanowiska niewymagające doświadczenia (względem 34 proc. w usługach i 40 proc. w produkcji).
Druga edycja badania – Jak polskie firmy wdrażają AI – została opracowana na zlecenie EY Polska przez Cube Research w ostatnim kwartale 2024 roku na próbie 501 dużych i średnich przedsiębiorstw działające w branżach produkcyjnej, usługowej i handlowej. (PAP Biznes)
alk/ osz/