56 proc. europejskich firm korzystających z AI uważa to za opłacalne finansowo - EY
Ponad połowa europejskich firm (56 proc.), która wdrożyła narzędzia AI, twierdzi, że opłaciło im się to finansowo - poinformowano w raporcie EY European AI Barometer 2025. Wskazano również, że 74 proc. respondentów uważa, że transformacja w kierunku sztucznej inteligencji doprowadzi do zmniejszenia zapotrzebowania na pracowników.
"Korzyści finansowe rozumiane jako wzrost zysków lub obniżenie kosztów, które wynikały z wprowadzenia AI odnotowało 56 proc. organizacji biorących udział w badaniu EY European AI Barometer 2025. To wzrost o 11 p.p. w porównaniu z zeszłoroczną edycją. Tylko 16 proc. ankietowanych twierdzi, że sztuczna inteligencja nie doprowadziła jeszcze do oszczędności kosztów ani wzrostu zysków, a dalsze 29 proc. uważa, że jest za wcześnie, aby to ocenić" - napisano w raporcie EY.
Z raportu EY wynika, że modele sztucznej inteligencji mają coraz więcej użytkowników. W ciągu ostatnich 12 miesięcy odsetek respondentów, którzy twierdzą, że korzystają z ogólnodostępnych narzędzi, wzrósł o 6 p.p. (z 72 proc. do 78 proc.). Blisko połowa deklaruje, że wykorzystuje narzędzia AI w miejscu pracy, a kolejna jedna trzecia twierdzi, iż używa AI wyłącznie poza nią. Kadra kierownicza (21 proc.) posługuje się narzędziami AI znacznie częściej w kontekście biznesowym niż pozostali pracownicy (11 proc.).
Wskazano, że wzrost popularności narzędzi AI idzie w parze z zadowoleniem z nich. Łącznie 70 proc. respondentów deklaruje przynajmniej pozytywne nastawienie do tej technologii. To wzrost o 7 p.p. w porównaniu z rokiem poprzednim. Jednocześnie badanie wykazało też nierówne postrzeganie narzędzi AI - pozytywnie oceniało je 82 proc. menedżerów i blisko 20 p.p. mniej pracowników niższego szczebla (63 proc.). W tym kontekście warto zwrócić uwagę na wynikający z wykorzystania AI wzrost produktywności, który zaobserwowało 43 proc. respondentów.
"Jeszcze niedawno technologie AI były w firmach odbierane jako budzące ciekawość nowinki. Dzięki polskiemu badaniu EY o tym, jak polskie firmy wdrażają sztuczną inteligencję, wiemy, że na dobre zadomowiły się w przedsiębiorstwach. Widzimy to np. przez pryzmat postrzegania barier we wdrożeniach AI. Jeszcze w zeszłym roku jako najpoważniejsze wskazywano ograniczenia kosztowe i technologiczne. Teraz na pierwszą pozycję wysunęły się bariery organizacyjne. To sugeruje, że firmy w ramach procesu implementacji AI powinny się przede wszystkim skupić na tym obszarze i mocniej angażować w ten proces poszczególne funkcje i szczeble organizacji” – powiedziała cytowana w raporcie Ewa Nowakowska, partnerka EY Polska, liderka zespołu AI Data Science.
W ocenie ekspertów EY, najpopularniejszym rozwiązaniem AI obecnie wykorzystywanym przez europejskich pracowników jest tworzenie tekstów. Ma w nim doświadczenie 61 proc. respondentów. W dalszej kolejności znajdują się asystenci głosowi i chatboty (po 39 proc.) oraz programy tłumaczeniowe (30 proc.). Stosunkowo rzadko wykorzystywane są programy do generowania głosu lub transkrypcji spotkań (odpowiednio 10 proc. i 11 proc.), podobnie jak te służące do optymalizacji procesów HR czy finansowych (po 11 proc.).
"Najbardziej doświadczeni w wykorzystywaniu AI są pracownicy z sektora technologii, mediów i telekomunikacji (91 proc.), zaawansowanej produkcji (90 proc.), energii (90 proc.) oraz bankowości, rynków kapitałowych i usług finansowych (89 proc.). W tyle pozostają osoby z sektora dóbr konsumpcyjnych oraz handlu detalicznego (71 proc.). Podobnie jak w poprzednim roku, ranking zamykają sektory rządowy i usług publicznych (70 proc.) oraz zdrowia (również 70 proc.)" - wskazano w raporcie.
Prawie trzech na czterech respondentów (74 proc., czyli o 6 p.p. więcej w porównaniu z zeszłorocznym badaniem) uważa, że transformacja w kierunku sztucznej inteligencji doprowadzi do zmniejszenia zapotrzebowania na pracowników. Ponad połowa (58 proc.) pracowników nie martwi się tym rozwojem. Z drugiej jednak strony, znaczna część respondentów, bo aż 42 proc., jest zaniepokojona. To zjawisko dotyczy częściej kobiet (47 proc.), niż mężczyzn, a także pracowników niższego szczebla (45 proc.) niż menedżerów (39 proc.).
Jak podano, aby być na bieżąco z nowymi osiągnięciami, ponad połowa respondentów (57 proc.) kształci się w zakresie AI, zarówno zawodowo (20 proc.), jak i prywatnie (21 proc.) lub łącząc obie formuły (16 proc.).
"W tym obszarze szczególnie dostrzegalna jest różnica pokoleniowa. Pracownicy powyżej 50. roku życia (42 proc.) rzadziej podejmują szkolenia z zakresu sztucznej inteligencji w porównaniu z młodszymi kolegami, wśród których wskaźnik ten jest bliższy 70 proc. Łączny odsetek wszystkich osób kontynuujących kształcenie znacznie wzrósł w porównaniu z poprzednim rokiem – o 20 p.p." - wskazano.
Dodano, że czterech na dziesięciu respondentów (43 proc.) nie kontynuuje edukacji w zakresie AI.
"Może to wynikać z niskiego zadowolenia pracowników z możliwości szkoleniowych z zakresu sztucznej inteligencji. Średnio w Europie zaledwie 25 proc. z nich uważa, że ich firma oferuje satysfakcjonującą ścieżkę edukacji. Wśród osób zatrudnionych na niższych stanowiskach ten odsetek wynosi zaledwie 17 proc. Zdaniem autorów, badania rozbieżność podkreśla potrzebę zniwelowania tej luki i dostosowania szkoleń z zakresu AI do oczekiwań i potrzeb wszystkich zainteresowanych" - poinformowano w raporcie.
"Prawdziwy potencjał AI tkwi w wykwalifikowanych, dobrze wyszkolonych pracownikach, co sprawia, że szkolenia i podnoszenie umiejętności są niezbędne. Różnice w adopcji technologii pogłębiają lukę kompetencyjną AI. To często pomijany problem, który grozi brakiem odpowiednio przygotowanych w temacie sztucznej inteligencji pracowników, a w konsekwencji spadkiem konkurencyjności firmy" – powiedziała cytowana w raporcie Katarzyna Ellis, Partnerka EY Polska i liderka zespołu People Consulting.
Badanie EY European AI Barometer 2025 przedstawia wyniki ankiety przeprowadzonej w marcu 2025 r. wśród 4942 menedżerów i pracowników niższego szczebla w 9 krajach Europy Zachodniej. O opinię zapytano osoby zatrudnione w 21 sektorach gospodarki. (PAP Biznes)
mbi/ asa/