Ośmiu na dziesięciu Polaków planuje wyjazd wypoczynkowy w trakcie wakacji - Deloitte

Ośmiu na dziesięciu Polaków, podobnie jak w ubiegłym roku, planuje wyjazd wypoczynkowy w trakcie wakacji - wynika z badania "Consumer Signals" firmy Deloitte. Poprawiają się natomiast nastroje Polaków dotyczące indywidualnej sytuacji finansowej.


Według przeprowadzonego pod koniec maja raportu, osoby deklarujące posiadanie pieniędzy na koniec miesiąca stanowią 50 proc. ankietowanych (o 3 p.p. więcej niż miesiąc wcześniej).

"Miesiące letnie to dla Polaków tradycyjnie czas urlopu wypoczynkowego. Co istotne, w tym roku znacząco zmniejszył się odsetek rezygnujących z wypoczynku ze względów finansowych. Jednocześnie coraz więcej osób środki, jakie wydałoby na urlop, planuje przeznaczyć na inne cele, np. wakacyjny remont. Może to oznaczać, że część polskich konsumentów wakacje planuje poza szczytowym sezonem" – powiedział cytowany w komunikacie prasowym Aleksander Łaszek, starszy menedżer, zespół ds. analiz ekonomicznych Deloitte.

Podobnie jak w ubiegłym roku, planujący wyjazd wypoczynkowy stanowią ok. 80 proc. badanych. Co czwarty z nas urlop chce spędzić z bliską osobą, a 23 proc. planuje w tym czasie wizytę w miejscach historycznych i kulturowych.

Z planów urlopowych najczęściej rezygnujemy ze względów finansowych. 73 proc. z osób, które nie wybierają się na urlop, jako główną przyczynę takiej decyzji wskazało brak środków. Stanowi to jednak o 7 p.p. mniejszy odsetek niż w roku ubiegłym. 22 proc. osób (+5 p.p. rdr) z tej grupy stwierdziło, że pieniądze, jakie przeznaczyłaby na urlop, zamierza wykorzystać w innym celu.

Zdecydowani na wyjazd wypoczynkowy najczęściej wybierają się do miejsc położonych daleko od miejsca zamieszkania (31 proc. odpowiedzi). 23 proc. przedstawicieli tej grupy (- 3 p.p. rdr) wyszukuje niskobudżetowe okazje i do nich dostosowuje swoje plany wakacyjne, natomiast 13 proc. (-1 p.p. rdr) kieruje się przede wszystkim chęcią odwiedzenia danego miejsca. 28 proc. wszystkich polskich ankietowanych w ramach urlopu wybiera się w zagraniczną podróż samolotem (+3 p.p. rdr).

Według badania, nastroje Polaków dotyczące indywidualnej sytuacji finansowej poprawiły się w porównaniu z poprzednią edycją badania. Osoby deklarujące posiadanie pieniędzy na koniec miesiąca stanowią 50 proc. ankietowanych (o 3 p.p. więcej niż miesiąc wcześniej). Do 29 proc. (-2 p.p. mdm) spadł odsetek obawiających się o swoją zdolność do regulowania bieżących płatności. 42 proc. Polaków wskazuje na pogorszenie indywidualnej sytuacji finansowej, co oznacza spadek o 2 p.p. w porównaniu z poprzednim miesiącem. Coraz mniej osób obawia się także o stan swoich oszczędności – obecnie stanowią oni 36 proc. badanych (-2 p.p. mdm). O 3 p.p. wzrósł z kolei odsetek oczekujących poprawy osobistej sytuacji finansowej w trakcie najbliższego roku.

"Poprawiający się wskaźnik optymizmu polskich konsumentów w kwestii finansów osobistych z pewnością stanowi dobrą wiadomość dla branży turystycznej i szerzej dla branży konsumenckiej. Spadający odsetek osób obawiających się o zdolność do regulowania bieżących płatności może sugerować, że polscy konsumenci mogą w najbliższym czasie nieco luźniej podchodzić do kwestii wydatków, np. podczas wakacji. Z drugiej strony niemal trzy czwarte badanych jest świadomych możliwego wzrostu cen w restauracjach. Polscy turyści wiedzą więc, że wakacyjna wizyta w lokalu gastronomicznym może stanowić niemały wydatek" – powiedziała cytowana w komunikacie prasowym Anna Rączkowska, partner w dziale doradztwa podatkowego, Deloitte.

Zgodnie z badaniem, na niezmienionym poziomie pozostaje odsetek osób, których nie stać na niespodziewane wydatki (52 proc.). Spodziewający się wzrostu przychodów lub pozostania ich na obecnym poziomie stanowią z kolei 48 proc. wszystkich badanych ( -2 p.p. mdm). Niezmiennie trzech na czterech Polaków przewiduje wzrost cen najczęściej kupowanych produktów.

Zbadano również oczekiwania respondentów w zakresie zmian cen poszczególnych kategorii produktów. Wzrost cen żywności i napojów przewiduje 69 proc. polskich konsumentów, czyli o 4 p.p. mniej niż miesiąc wcześniej. O 2 p.p., do poziomu 71 proc., spadł odsetek zakładających podwyżki cen paliw. 66 proc. (-3 p.p. mdm) ankietowanych spodziewa się wyższych cen alkoholu i papierosów. Mniej optymistyczne nastroje widać w prognozach dotyczących opłat za media domowe (których wzrost przewiduje 80 proc. Polaków, +4 p.p. mdm) oraz odzież (61 proc., +1 p.p. mdm). Na niezmienionym poziomie pozostaje odsetek zakładających wyższe ceny w restauracjach (73 proc.).

Niepokoje związane z cenami dotyczą nie tylko Polski, ale również innych krajów. Największy odsetek respondentów obawiających się dalszych wzrostów cen najczęściej kupowanych produktów i usług odnotowano w Australii (85 proc.), Portugalii (84 proc.), Hiszpanii (82 proc.) i RPA (81 proc.). Na drugim krańcu zestawienia znajdują się: Korea Południowa (65 proc.), Arabia Saudyjska (63 proc.), Japonia (62 proc.) oraz Chiny (39 proc.).(PAP Biznes)

epo/ asa/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,4356 -0,39%
1 EUR 4,1568 -0,62%
1 GBP 5,0324 -0,66%
100 JPY 2,6530 -0,57%
1 USD 3,9543 -1,42%