70 proc. firm z branży FMCG zamierza zmienić ofertę produktów w '25 - Deloitte
Zdaniem co drugiego globalnego producenta z branży dóbr konsumpcyjnych podnoszenie cen nie będzie napędzało wzrostu przychodów w 2025 roku, a 70 proc. globalnych firm zamierza zmienić swoją ofertę produktów w tym roku - wynika z raportu firmy doradczej Deloitte.
"Innowacje, zwiększenie efektywności procesów oraz automatyzacja będą najważniejszymi trendami w branży dóbr FMCG w 2025 r." - napisano w raporcie "2025 Consumer Products Industry Outlook”.
Podano, że 80 proc. globalnych przedsiębiorstw z sektora dóbr konsumpcyjnych zamierza w 2025 r. skupić się na inwestycjach prowadzących do powstania nowych produktów lub usług.
Zdaniem 51 proc. ankietowanych strategia polegająca na podnoszeniu cen w celu maksymalizacji przychodów przestaje być efektywna, a nawet może doprowadzić do spadku popytu.
Z raportu wynika, że 64 proc. badanych wskazało, że mimo spadku tempa inflacji konsumenci nadal są niezadowoleni z kosztów zakupów w porównaniu z czasami sprzed pandemii Covid-19. Dodano, że negatywne nastroje mogą z kolei skłonić ich do poszukiwania tańszych zamienników, a nawet rezygnacji z części dotychczas nabywanych produktów.
"Po wielu latach dynamicznych wzrostów cen konsumenci oczekują odwrócenia tego trendu. Ograniczone możliwości dalszego przenoszenia kosztów na końcowego odbiorcę będą wymagać od firm znalezienia innych sposobów na zwiększenie zysków. W związku z tym producenci będą w szczególny sposób poszukiwać nowych źródeł produktywności, wykorzystując nowoczesne technologie" - powiedział, cytowany w komunikacie, Bartosz Bobczyński, partner w Deloitte.
"Równie istotne będą inwestycje w innowacyjne produkty oraz optymalizacja całego portfolio oferowanych produktów. Ostatecznie, pomimo niepewności, przedsiębiorstwa będą zmuszone zwiększyć swoje nakłady na marketing, aby zapewnić dalszy wzrost, równocześnie optymalizując swoje działania w innych obszarach" - dodał.
72 proc. badanych (+10 p.p. rdr) uznało, że spośród ceny, nakładu i miksu produktów, to zmiana oferty produktów będzie najważniejsza w najbliższych miesiącach. Odsetek odpowiedzi dotyczących zwiększenia liczby sprzedanych towarów spadł o 14 p.p. do poziomu 22 proc. Najmniej badanych (6 proc.) wskazało na wzrost cen.
Podano, że założenia te znajdują odzwierciedlenie w planach firm na najbliższy rok. 95 proc. ankietowanych menadżerów uznało, że w 2025 r. priorytetem ich firm będzie wprowadzenie nowych produktów lub usług. W tym celu 80 proc. badanych organizacji zamierza zwiększyć inwestycje w obszarze innowacji (wśród liderów rynkowych odsetek ten jest o 5 p.p. wyższy).
Dodano, że firmy z sektora FMCG planują zmianę nie tylko w zakresie podaży, ale także zamierzają podjąć działania mające na celu stymulację popytu. 79 proc. detalistów planuje inwestycje w cyfrowe platformy sprzedażowe. 7 na 10 podmiotów zamierza zwiększyć wydatki na marketing w najbliższych 12 miesiącach, a 68 proc. przedstawicieli firm stwierdziło, że nakłady na reklamę w sieci będą wyższe w porównaniu z poprzednimi latami.
Według Deloitte, oprócz promocji, istotną kwestią dla firm z branży dóbr konsumpcyjnych ma być poprawa produktywności. 96 proc. ankietowanych menadżerów wskazało, że będzie ona stanowić jeden z priorytetów ich organizacji.
Podano, że zwiększenie efektywności procesów jest kluczowe dla redukcji kosztów, czyli obszaru, na którym dwie trzecie badanych podmiotów zamierza się skupić w nadchodzących miesiącach. Jedną ze strategii prowadzących do wyższej skuteczności działań ma być digitalizacja, która dla 67 proc. badanych stanowi warunek konieczny dla zachowania konkurencyjności. Na znaczeniu zyskują rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję, w które inwestuje obecnie trzy czwarte firm celem optymalizacji efektywności działań marketingowych czy sprzedażowych.
"Rok 2025 może być przełomowym rokiem istotnych wyzwań i zmian dla sektora FMCG. Ograniczone możliwości w zakresie polityki cenowej wymagać będą podjęcia działań umożliwiających dotarcie do klienta w efektywny sposób i zaoferowania mu atrakcyjnego portfolio produktowego" - powiedziała, cytowana w komunikacie Monika Wachowiec, partnerka Deloitte.
"Istotną kwestią jest także digitalizacja, automatyzacja i optymalizacja procesów, które w długiej perspektywie mogą stanowić skuteczne narzędzie umożliwiające redukcję kosztów produkcji. Może to dotyczyć wielu obszarów – marketingu, sprzedaży, planowania czy rozwoju produktu, ale również usprawnień w dotychczasowym sposobie działania samych organizacji, takich jak digitalizacja czy obszar procesów podatkowych. Umożliwi to z kolei zaoferowanie bardziej konkurencyjnej ceny lub uwzględnienie ewentualnej podwyżki podatków bez konieczności przenoszenia jej na klienta" - dodała.
Raport powstał na podstawie analizy 100 największych pod względem wysokości przychodów globalnych firm z branży dóbr konsumpcyjnych. W opracowaniu uwzględniono także odpowiedzi udzielone przez 250 menadżerów wysokiego szczebla reprezentujących podmioty z tego sektora, wytwarzających żywność i napoje, artykuły gospodarstwa domowego, kosmetyki oraz odzież. (PAP Biznes)
hel/ gor/