Braster może potrzebować dodatkowego finansowania by sprzedawać produkt za granicą (wywiad)

Ceny Braster Tester zapewnią spółce "godną" marżę na sprzedaży urządzenia - poinformował PAP prezes Brastera Marcin Halicki. Dodał, że sprzedaż w USA może ruszyć w trzecim kwartale 2017 r., a wcześniej produkt ma być dostępny w Europie Zachodniej. W związku z wysokimi kosztami wchodzenia na rynki zagraniczne Braster rozważy w 2017 r. pozyskanie dodatkowego kapitału.


Braster podał w czwartek, że chce rozpocząć sprzedaż testera służącego do samodzielnego badania piersi w czwartym kwartale 2016 r. Spółka będzie oferowała urządzenie w dwóch opcjach: jedna z nich zakłada opłatę początkową (200 zł) i płatny miesięcznie abonament (30 zł), a druga brak opłaty początkowej i wyższą opłatę miesięczną (40 zł).

"Nie informowaliśmy dotąd o marży, ale przy zaproponowanych cenach, będziemy mieli - zgodnie z oczekiwaniami - zapewnioną godną marżę" - powiedział PAP Halicki.

Prezes poinformował, że plan wprowadzenia produktu na poszczególne rynki jest realizowany zgodnie ze wcześniejszymi zapowiedziami. Spółka podtrzymała w czwartek marcowe zapowiedzi, że uruchomienie produkcji nastąpi w lecie tego roku, a produkt wejdzie na polski rynek w październiku.

"Fabryka w Szeligach jest na ostatnich etapach certyfikacji i blisko zgody na produkcję. Nie przewidujemy żadnych komplikacji i opóźnień w zakresie telemedycznym i projektowym. W sierpniu powinno się udać skoordynowanie wszystkich systemów. Wtedy też będziemy mogli rozpocząć seryjną produkcję Testera" - powiedział Halicki.

"Certyfikacji w Polsce i jednocześnie w całej Unii Europejskiej spodziewamy się w połowie października i wtedy też ruszy sprzedaż" - dodał.

W grudniu 2015 roku prezes zapowiadał, że w zakresie dystrybucji w kraju Braster może nawiązać współpracę z Neucą, która krótko wcześniej ogłosiła strategię rozwoju segmentów związanych z ochroną zdrowia: sieci przychodni, badań klinicznych i telemedycyny.

Prezes poinformował, że spółka zdecydowała się jednak nie korzystać z pośrednictwa hurtowni farmaceutycznych z uwagi na generowanie "niepotrzebnej, dodatkowej marży".

Strategia sprzedaży zakłada, że urządzenie Braster będzie dostępne w kanale tradycyjnym poprzez apteki stacjonarne, oraz w e-commerce - zarówno w zewnętrznych aptekach online, jak również w sklepie internetowym spółki.

"Są to dwa główne kanały dystrybucyjne. Jak najwięcej chcielibyśmy sprzedać poprzez nasz sklep internetowy, ale liczymy, że będzie się to rozkładało pół na pół. Chcielibyśmy także współpracować z ginekologami" - powiedział prezes.

"Naszym priorytetem na dziś jest certyfikacja w Polsce, ale pracujemy równocześnie nad uzyskaniem certyfikacji w USA, mamy doradcę amerykańskiego. Podtrzymujemy, że w połowie przyszłego roku powinniśmy uzyskać certyfikat FDA" - powiedział Halicki.

Szef Brastera poinformował, że sprzedaż Testera w USA może ruszyć w trzecim kwartale przyszłego roku.

"Możliwe, że uda się rozpocząć sprzedaż w USA w trzecim kwartale przyszłego roku" - powiedział.

Wcześniej jednak spółka chce wejść na rynki europejskie.

"W pierwszej kolejności planowaliśmy wejść na rynek niemiecki i brytyjski, ale szczegółowa analiza tych rynków jest dopiero przed nami - wtedy zdecydujemy, które kraje europejskie staną się naszym pierwszym celem sprzedażowym. W połowie przyszłego roku chcielibyśmy rozpocząć sprzedaż na którymś z rynków europejskich" - powiedział Halicki.

Poinformował też, że spółka na razie nie potrzebuje dodatkowych środków finansowych, ale może rozważyć tę kwestię w roku 2017.

"Przeprowadziliśmy prywatną emisję, z której pozyskaliśmy 7,6 mln zł. Mamy wystarczające finansowanie na to, aby rozpocząć sprzedaż w Polsce. W przyszłym roku oszacujemy koszty wejścia na rynki zagraniczne, przyjmiemy konkretny model biznesowy i wtedy podejmiemy decyzję w sprawie dodatkowego finansowania" - powiedział prezes.

"Koszty wchodzenia na zagraniczne rynki są bardzo wysokie. Z pierwszych miesięcy sprzedaży na pewno nie wystarczy pieniędzy na pełne sfinansowanie np. wejścia na rynek amerykański" - dodał.

Braster podał w czwartkowym komunikacie, że w ciągu pięciu lat spółka planuje sprzedać ok. 200 tys. urządzeń. (PAP)

sar/ jtt/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5696 -0,01%
1 EUR 4,2881 0,21%
1 GBP 5,0867 0,00%
100 JPY 2,6077 -0,34%
1 USD 3,7565 0,19%