Profil:
Amica SAAmica liczy na istotne ograniczenie strat na rynku francuskim i hiszpańskim w 2026 r.
Amica liczy na istotne ograniczenie strat na rynku francuskim i hiszpańskim oraz dalszą poprawę wyników w spółce brytyjskiej w 2026 r. - poinformował wiceprezes Michał Rakowski. Zapowiedział też, że w I kwartale spółka prawdopodobnie przekaże informacje o dywidendzie za 2025 r.
"Dwa kraje, w których nasza obecność nie przynosi w tej chwili dodatnich wyników, to jest rynek francuski i rynek hiszpański. W obydwu tych spółkach aktualnie ponosimy straty, mimo tego, że na rynku francuskim udało się osiągnąć wyniki przychodowe z roku ubiegłego. Tutaj przed nami jeszcze praca, szczególnie polegająca na zwiększaniu obrotów i wygenerowaniu większej masy marży, która pozwoli nam osiągnąć tak zwany break-even i wyjść na wyniki pozytywne. Liczymy szczególnie na rynek francuski w przyszłym roku. No i poprawa wyników od kilku miesięcy od strony sprzedażowej na rynku hiszpańskim być może również zaskutkuje w przyszłym roku istotnym ograniczeniem strat" - powiedział Rakowski podczas konferencji wynikowej.
Podkreślił, że Amica nadal chce być aktywna na tych rynkach, szczególnie dlatego, że są to rynki w dużej mierze oparte są na sprzedaży sprzętu grzejnego, bardzo istotnego dla grupy.
"Chcielibyśmy rzeczywiście, żeby procesy restrukturyzacyjne, które w tej chwili się zaczynają, odbiły się pozytywnie na wynikach, szczególnie rynku francuskiego. Toczą się dość istotne projekty dotyczące ograniczenia kosztów, zarówno od strony logistycznej, jak i od strony after sales, czyli serwisu pogwarancyjnego i gwarancyjnego. To są bardzo istotne paczki kosztów, które wpływają na naszą działalność i wyniki. Liczymy, że szczególnie rynek francuski ograniczy straty w roku 2026" - dodał wiceprezes.
W okresie styczeń-wrzesień br. region Zachód, w tym Skandynawia, odpowiadał za 51 proc. sprzedaży Grupy Amica, notując spadek o 7 proc. rok do roku.
Rakowski wskazał, że choć w tym regionie "zasadniczo wszystkie rynki" (jako cała branża) notowały wartości sprzedaży mniejsze niż w roku ubiegłym, to Grupa Amica osiągnęła między innymi na rynkach francuskim i skandynawskim wyniki podobne jak w roku ubiegłym. Z kolei w Niemczech i w Wielkiej Brytanii zaraportowała spadki sprzedaży o około 5 proc.
"W zakresie Wielkiej Brytanii - tutaj pozytywna kontynuacja zmian i restrukturyzacji naszej spółki. Spółka generuje wynik pozytywny i to istotnie pozytywny, który ma wpływ na cały wynik skonsolidowany grupy. Zakładamy jeszcze poprawę tych wyników w roku kolejnym, więc jest to na pewno dobry prognostyk przed rokiem 2026" - powiedział wiceprezes.
"Na pozostałych obszarach eksportowych Amica odnotowała spadek o około 10 proc., który wynikał głównie ze spadków dotyczących rynku rosyjskiego" - dodał.
W okresie trzech kwartałów br. rynek polski wygenerował 34 proc. przychodów ze sprzedaży grupy, prezentując pozytywną dynamikę (+4 proc. rdr). Rakowski poinformował, że Amica liczy na dalsze wzrosty na lokalnym rynku.
Zapowiedział także dalsze działania mające na celu optymalizację operacyjną celem zwiększenia efektywności grupy. Chodzi m.in. o ograniczenie niewykorzystanych mocy produkcyjnych, które obecnie obciążają wynik kwotą ok. 25 mln zł.
"Nie ustajemy w procesach restrukturyzacyjnych. Tutaj szczególnie przyglądamy się obszarowi aftersales, (...) który był wspomniany z okazji rynku francuskiego, ale myślimy szerzej, że ewentualne zmiany w zakresie procesowym mogłyby korzystnie wpływać także na inne rynki. Również przyglądamy się procesom logistycznym, które związane są z obsługą naszych magazynów. Będziemy tutaj analizować efektywność i położenia magazynów i sposobu dostarczania naszych produktów i towarów do klientów. I chyba bardzo duży też potencjał (...) drzemie w grupie cały czas, to znaczy kolejne zmiany procesów produkcyjnych i tutaj dywersyfikacja komponentów, materiałów, dostawców. Na pewno może przynieść kolejne oszczędności. Liczę na to i takie działania chcemy podejmować w przyszłości, rozpoczynając od roku 2026" - zapowiedział wiceprezes.
Zapytany, czy planowana jest dywidenda w przyszłym roku, Rakowski odpowiedział, że za wcześnie na to, żeby takie decyzje ogłaszać.
"Nie zostały one jeszcze podjęte, w tej chwili kończymy pracę nad budżetem, również w części dotyczącej cash flow, czyli naszych możliwości związanych z finansowaniem. Będziemy pewnie informować w pierwszym kwartale o dywidendzie i o decyzjach, które w zakresie jej wypłaty mają nastąpić" - zapowiedział wiceprezes.
Grupa Amica zanotowała w okresie styczeń-wrzesień 2025 roku 1.785,5 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza spadek o 6 proc. rdr. Wskazała, że na zmniejszenie przychodów wpłynęło m.in. wygaszenie sprzedaży na rynku rosyjskim, sprzedaż części aktywów spoza głównej działalności, umocnienie złotego i przede wszystkim - trudna sytuacja na europejskim rynku AGD. (PAP Biznes)
tom/ osz/