Profil:
Dino Polska SADino miało w III kw. 438,2 mln zł zysku netto j.d. wobec konsensusu 423,1 mln zł zysku (opis)
Zysk netto jednostki dominującej grupy Dino Polska wyniósł w trzecim kwartale 2024 roku 438,2 mln zł wobec 424 mln zł zysku rok wcześniej - podała spółka w raporcie kwartalnym. Konsensus PAP Biznes zakładał 423,1 mln zł zysku netto.
EBIT wyniósł 567,8 mln zł wobec 558,5 mln zł przed rokiem i był ok. 3,8 proc. wyższy od oczekiwań analityków na poziomie 547 mln zł.
Wynik EBITDA grupy wyniósł 673,4 mln zł, co oznacza wzrost o 3,7 proc. rdr. Konsensus PAP Biznes zakładał 648,5 mln zł EBITDA.
Przychody grupy wyniosły 7,607 mld zł, co oznacza wzrost o 10,6 proc. rdr. Analitycy oczekiwali przychodów w wysokości 7,714 mld zł.
Marża EBITDA wyniosła 8,9 proc., podczas gdy rok wcześniej było to 9,4 proc.
Wzrost sprzedaży LfL wyniósł 2,3 proc.
Koszt własny sprzedaży wzrósł o 527,2 mln zł, czyli o 10,0 proc., do 5.809,6 mln zł w III kw. 2024 r.
Po trzech kwartałach przychody grupy Dino wyniosły 21,522 mld zł i były o 13,5 proc. wyższe rdr.
Sprzedaż LFL wzrosła w I-III kw. o 4,9 proc. (20,6 proc. wzrostu przed rokiem).
EBITDA po 9 miesiącach wyniosła 1.686,1 mln zł (wzrost o 0,4 proc. rdr), a zysk netto j.d 1.081,3 mln zł, czyli 2,3 proc. więcej rdr.
Marża EBITDA wyniosła 7,8 proc., podczas gdy w okresie 9 miesięcy 2023 r. było to 8,9 proc.
"Spadek marży EBITDA wynikał z większej dynamiki wzrostu kosztów sprzedaży i marketingu niż przychodów ze sprzedaży. Na wysokie tempo wzrostu kosztów sprzedaży i marketingu wpłynął przede wszystkim znaczący wzrost kosztów pracowniczych. Wolniejsze tempo wzrostu przychodów jest z kolei następstwem spadku cen (deflacji) towarów z wielu kategorii asortymentowych oferowany w sklepach Dino" - napisano w raporcie.
"Ponadto Dino skupia się na zapewnianiu atrakcyjnej oferty cenowej swoich sklepów, co w obliczu dużej konkurencji cenowej na rynku sprzedaży detalicznej żywności w Polsce, wywierało presję na poziom zysku brutto na sprzedaży" - dodała spółka.
Spółka podała w raporcie, że świeże produkty, w tym mięso, wędliny i drób, odpowiadały za 38,6 proc. sprzedaży grupy w III kw. i za 39,7 proc. w okresie 9 miesięcy.
Dług netto grupy Dino wyniósł 568,3 mln zł na koniec września 2024 r., co oznacza spadek o 386,5 mln zł w stosunku do 31 grudnia 2023 r.
Wskaźnik dług netto do wyniku EBITDA za ostatnich 12 miesięcy wyniósł 0,25x na dzień 30 września 2024 r. Na dzień 31 grudnia 2023 r. wskaźnik ten wynosił 0,43x.
Grupa wypracowała po trzech kwartałach środki pieniężne netto z działalności operacyjnej w kwocie 1,688 mld zł, czyli 15,8 proc. więcej rdr.
Nakłady inwestycyjne Dino Polska, głównie związane z rozwojem sieci, zaplecza logistycznego i mocy produkcyjnych zakładu mięsnego Agro-Rydzyna, wyniosły w III kw. 2024 r. 434 mln zł, a narastająco od początku roku przekroczyły 1,13 mld zł i były o 34 proc. wyższe niż rok wcześniej. Jak podano, skumulowana wartość nakładów inwestycyjnych Grupy Dino w ciągu ostatnich pięciu lat wyniosła blisko 6,3 mld zł.
W III kwartale 2024 r. Dino Polska uruchomiło 69 nowych sklepów. Na koniec września 2024 r. sieć Dino obejmowała 2.572 markety, o 232 więcej niż rok wcześniej.
********
Poniżej przedstawiamy wyniki Dino Polska w trzecim kwartale 2024 roku i ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes i do poprzednich wyników.
Dane w mln zł.
3Q2024 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2024 | rdr |
Przychody | 7607,4 | 7713,6 | -1,4% | 10,6% | 5,0% | 21521,6 | 13,5% |
EBITDA | 673,4 | 648,5 | 3,8% | 3,7% | 29,3% | 1686,1 | 0,4% |
EBIT | 567,8 | 547,0 | 3,8% | 1,7% | 34,6% | 1387,1 | -2,1% |
zysk netto j.d. | 438,2 | 423,1 | 3,6% | 3,3% | 26,0% | 1081,3 | 2,3% |
marża EBITDA | 8,9% | 8,4% | 0,45 | -0,60 | 1,66 | 7,83% | -1,02 |
marża EBIT | 7,5% | 7,1% | 0,38 | -0,66 | 1,64 | 6,45% | -1,02 |
marża netto | 5,8% | 5,5% | 0,28 | -0,41 | 0,96 | 5,02% | -0,55 |
(PAP Biznes)
pel/ ana/