Profil:
Zabka Group SA (Żabka)Grupa Żabka chce w tym roku otworzyć ponad 1,1 tys. sklepów (opis)

Grupa Żabka chce w tym roku otworzyć ponad 1,1 tys. sklepów - poinformowali przedstawiciele spółki.
"W 2025 roku planujemy otwarcie ponad 1.100 nowych sklepów, a więc więcej niż komunikowaliśmy w zeszłym roku, mniej więcej o 10 proc., a w perspektywie średnioterminowej utrzymujemy cel ponad 1.000 otwarć rocznie w Polsce i w Rumunii" - powiedziała podczas telekonferencji Marta Wrochna-Łastowska, CFO Grupy Żabka.
Na koniec 2024 r. sieć sklepów Grupy Żabka liczyła 11.069 lokalizacji, dzięki otwarciu 1.166 nowych placówek. W 2024 r. grupa weszła na rynek rumuński, otwierając tam do końca ubiegłego roku 60 placówek. Obecnie w Rumunii jest ponad 80 sklepów.
Jak poinformował prezes grupy, Tomasz Suchański, testy w Rumunii trwają, jesienią spółka będzie w stanie powiedzieć więcej o planach rozwoju na tym rynku.
Tomasz Blicharski, Chief Strategy & Development Officer, pytany, czy Żabka testuje swoje formaty sklepów na innych rynkach niż w Rumunii, odpowiedział: "W chwili obecnej zdecydowanie skupiamy się na rynku rumuńskim. Jest to pierwszy rynek zagraniczny, na którym prowadzimy nasze sklepy. Dla nas jako dla firmy jest to nowe doświadczenie i w pełni skupiamy się na tym, żeby wprowadzić ekspansję w Rumunii do większej skali i do sukcesu".
"Oczywiście nie wykluczamy, że w przyszłości, w momencie, kiedy osiągniemy już pewien sukces w Rumunii, będziemy patrzeć na inne rynki. Na ten moment jesteśmy jednak skupieni na Rumunii" - dodał.
CAPEX w ubiegłym roku wyniósł 1.675 mln zł (wzrost o 24 proc. rdr), z czego 623 mln zł wydanych zostało w IV kwartale (wzrost o 35 proc. rdr). Znaczna część nakładów inwestycyjnych została przeznaczona na otwarcie nowych sklepów, modernizację istniejących placówek oraz rozwój konceptu Żabka Café 2.0.
CFO grupy, pytana o planowany CAPEX w tym roku, odpowiedziała: "Jeśli chodzi o CAPEX w 2025 roku, to można się spodziewać, że struktura będzie podobna do tej, którą widać od lat, a w szczególności w 2024 roku. Po raz kolejny większość naszego CAPEX-u będą stanowiły wydatki związane z rozwojem. CAPEX związany z utrzymaniem naszej sieci nie przekracza i w 2025 również nie przekroczy 2 proc. sprzedaży do klienta końcowego".
"Największą część wydatków inwestycyjnych w 2025 roku będą stanowiły wydatki na nasze sklepy" - dodała.
Jak poinformowała, wydatki na remodelling wynikać będą z wyposażania sklepów w ofertę Street Food.
"W 2024 roku CAPEX do sprzedaży jest delikatnie powyżej poziomów, które widać historycznie. W 2025 roku wrócimy do tego, co było w latach poprzednich" - powiedziała Wrochna-Łastowska.
Zgodnie z prognozami z IPO, grupa ocenia potencjał rynku na około 19.500 sklepów w Polsce oraz ok. 4.000 sklepów w Rumunii. (PAP Biznes)
pel/ gor/