Profil:
Budimex SAKonsorcjum Budimeksu rozpoczęło drążenie tunelu kolejowego, planuje kolejne duże kontrakty tunelowe
Konsorcjum Budimeksu rozpoczęło drążenie najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce, spółka planuje kolejne duże kontrakty w obszarze budownictwa tunelowego - poinformowali przedstawiciele Budimeksu na konferencji prasowej.
Tunel składać się będzie z dwóch nitek – każda o długości 3.750 m – tunelu kolejowego o średnicy 10,6 m oraz tunelu ewakuacyjnego, którego średnica wynosić będzie 4,5 m.
"Od roku pracujemy na odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany na LK nr 104, który stał się jednym z najistotniejszych projektów kolejowych ostatnich lat. To przedsięwzięcie wyznacza nowy kierunek w rozwoju polskiej infrastruktury kolejowej. Z tego powodu zdecydowaliśmy się na inwestycję w nową maszynę drążącą, która znacząco podnosi naszą efektywność i precyzję" - powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Maciej Olek, członek zarządu, dyrektor budownictwa kolejowego Budimex.
"Z pełnym przekonaniem patrzymy w przyszłość, planując samodzielną realizację kolejnych dużych kontraktów, które będą stanowiły naturalny krok w rozwoju naszej firmy" - dodał.
Tunel kolejowy o długości niemal 3,8 km oraz tunel ewakuacyjny, który zapewni bezpieczeństwo pasażerów w przypadku zagrożenia, zbudowane będą z prawie 60 tys. m3 betonu i niemal 4,6 tys. ton stali.
Konsorcjum Budimeksu i Gülermak od marca 2024 r. prowadzi prace na linii kolejowej nr 104 na odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany. Budimex jest liderem konsorcjum z udziałem 50 proc., a jego skład uzupełniają Gülermak Air Sanayi Inşaat ve Taahhüt (udział 25 proc.) oraz Gülermak (udział 25 proc.).
"Przywrócenie szybkiego połączenia kolejowego pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem, umożliwiającego przejazd w czasie poniżej jednej godziny, przyczyni się do podniesienia atrakcyjności przemysłowo-gospodarczej Sądecczyzny i Limanowszczyzny. Modernizacja LK104 jest kluczowa dla poprawy połączeń w województwie małopolskim, zwłaszcza między Krakowem, Nowym Sączem a Zakopanem" - napisano.
Wskazano, że na nowej linii kolejowej „Podłęże – Piekiełko” maksymalne prędkości pociągów pasażerskich wyniosą do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h. W tunelu prędkości te będą wynosić odpowiednio 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 100 km/h dla towarowych. (PAP Biznes)
alk/ osz/