Polski rynek nieruchomości handlowych w I poł. '25 zwiększył się o 170.600 m kw. powierzchni handlowej - JLL
W pierwszej połowie 2025 r. polski rynek nieruchomości handlowych powiększył się o 170 600 m kw. powierzchni handlowej - podało JLL w komunikacie prasowym. Wskazano, że deweloperzy wciąż mocno stawiają na parki handlowe.
Jak wynika z raportu firmy doradczej JLL, dobre warunki gospodarcze sprzyjają inwestowaniu w nieruchomości handlowe. W lipcu w budowie znajdowało się ponad 600 tysięcy metrów kwadratowych tego typu powierzchni. Wskazano, że 90 proc. z tego zasobu to parki handlowe i centra convenience, powstające w średnich i małych miastach.
"Polska gospodarka pozostaje odporna na makroekonomiczne wstrząsy i jest jednym z unijnych liderów, jeśli chodzi o wzrost gospodarczy. Według Oxford Economics, w ciągu najbliższych trzech lat skumulowany wzrost PKB ma wynieść 9,8 proc. w porównaniu do 3,6 proc. dla strefy euro" - napisano.
Dodano, że podobnie wyglądają prognozy dla handlu detalicznego – przewidywany wzrost sprzedaży w latach 2025-27 to 9,1 proc. przy 5,2 proc. w krajach Europy Zachodniej. Pod kontrolą zdaje się być inflacja. Choć aktualne prognozy na rok 2025 (3,6 proc.) wciąż przewyższają cel inflacyjny NBP (2,5 proc.), przy utrzymaniu restrykcyjnej polityki pieniężnej może on zostać osiągnięty już w 2027 roku.
"Wszystkie te czynniki, w połączeniu z pozytywnymi nastrojami konsumentów i konsekwentnie rosnącą siłą nabywczą sprawiają, że deweloperzy specjalizujący się w projektach handlowych nie mają obaw przed uruchamianiem nowych projektów" - napisano.
W pierwszej połowie 2025 r. polski rynek nieruchomości handlowych powiększył się o 170.600 m kw. powierzchni handlowej. Wśród nowych projektów wciąż dominują parki handlowe i centra convenience, które odpowiadały odpowiednio za 58 proc. i 14 proc. nowej podaży. Średnia powierzchnia nowego otwarcia w tym okresie wynosiła 6.640 m kw GLA i była o 8 proc. mniejsza w porównaniu z otwarciami z 2024 r.
Podano, że segment klasycznych centrów handlowych nie odnotował nowych otwarć. Wartym uwagi wydarzeniem było jednak otwarcie Designer Outlet Kraków o powierzchni najmu wynoszącej 19.000 m kw. To pierwsze centrum typu outlet od czasu uruchomienia Factory Gliwice w 2019 r.
Wskazano, że choć wynik ten był około 20 proc. niższy od 5-letniej średniej dla tego okresu, nie oznacza to bynajmniej spowolnienia. Wprost przeciwnie, rynek handlowy wykazuje dynamiczny wzrost z ponad 600.000 m kw. w budowie na początku lipca. Co więcej, około 450.000 m kw. z tej powierzchni ma zostać ukończone jeszcze do końca tego roku.
"Małe i średnie miasta pozostają głównym kierunkiem ekspansji deweloperów retailowych. Aż 70 proc. nowej podaży oddano w mniejszych aglomeracjach, poniżej 100 tys. mieszkańców. Ponad 100.000 m kw. powstało w jeszcze mniejszych ośrodkach, liczących mniej niż 50 tys. mieszkańców" - powiedziała cytowana w komunikacie prasowym Dagmara Filipiak, Head of Retail Leasing, JLL.
"Spodziewamy się, że w najbliższej przyszłości trend ten będzie się jeszcze umacniał - z będących w budowie 602 tys. m kw. nowych powierzchni, większość powstanie w małych miastach. 90 proc. z realizowanych obecnie obiektów to parki handlowe i centra convenience" - dodała.
Jak wskazała Agnieszka Kołat, Head of Retail Investment, JLL, w 2024 roku wolumen inwestycji handlowych osiągnął około 1,6 miliarda euro, co stanowiło najlepszy wynik od 2019 roku.
"Złożyło się jednak na niego kilka transakcji sprzedaży dużych centrów handlowych. W pierwszej połowie 2025 roku właścicieli zmieniały głownie parki handlowe. Aktywność inwestorów pozostała jednak na wysokim poziomie - w okresie tym zawarto rekordową liczbę aż 23 transakcji, z czego parki handlowe były przedmiotem aż 16 z nich" - powiedziała.
Największą transakcją odnotowaną w pierwszej połowie 2025 r. była sprzedaż Portfela A-Centrum, składającego się z 10 parków handlowych o całkowitej powierzchni najmu około 30.000 m kw. Od Grupy BHM nabył go My Park, debiutujący na polskim rynku nieruchomości komercyjnych inwestor z Czech.
Z kolei największą pojedynczą transakcją parku handlowego była sprzedaż Power Park Olsztyn przez EPP izraelskiemu inwestorowi BIG Poland. Obiekt ten oferuje prawie 33.000 m kw. powierzchni najmu i zlokalizowany jest w sąsiedztwie Galerii Warmińskiej, tworząc główną destynację handlową dla regionu. (PAP Biznes)
alk/ osz/