Polskie lotniska obsłużyły w '24 prawie 60 mln osób, o 13,3 proc. więcej rdr - ULC
W 2024 r. lotniska w Polsce obsłużyły 59,2 mln pasażerów, to o 13,3 proc. więcej niż w 2023 r. i o 20,8 proc. więcej niż w 2019 r. - wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Urząd dodał, że za wzrost odpowiadają głównie tanie linie lotnicze, szczególnie Ryanair i Wizz Air.
Zgodnie z danymi ULC przewoźnicy wykonali w Polsce w 2024 roku 426,9 tys. pasażerskich operacji lotniczych – o 12,4 proc. więcej niż w 2023 roku i o 6,6 proc. więcej niż w 2019 roku.
"W 2024 roku porty lotnicze w Polsce obsłużyły 59,2 mln pasażerów, o 7 mln (13,3 proc.) więcej niż w 2023 roku i o 10,2 mln (20,8 proc.) więcej niż w 2019 roku" - napisano urząd w raporcie.
Dodano, że tylko w czwartym kwartale 2024 r. obsłużono 13,5 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 12,3 proc. w porównaniu do tego samego okresu 2023 r. oraz o 18,7 proc. wobec czwartego kwartału 2019 r. W ostatnim kwartale 2024 r. wzrosła również liczba operacji - o 9,5 proc. rdr. oraz o 4,6 proc. względem tego samego okresu 2019 r.
Jak przekazał urząd, większość polskich lotnisk odnotowało w 2024 r. dodatnią dynamikę ruchu, a wiele zakończyło ubiegły rok z rekordem liczby odprawionych pasażerów. Jedynie w przypadku dwóch lotnisk - Warszawa-Modlin i Olsztyn-Mazury - nastąpił spadek ruchu.
"W przypadku większości wskaźników polski rynek zanotował też lepsze wyniki od rynków europejskich oraz światowych. Wyraźnie silne wzrosty przewozów widać zarówno w przypadku ruchu regularnego, jak i czarterowego. Znaczne wzrosty odnotowali przewoźnicy LCC (low cost carrier, czyli tanie linie lotnicze - PAP), w szczególności Ryanair i Wizz Air, którzy byli jednymi z głównych motorów wzrostu w polskich portach lotniczych w omawianym okresie. Duże wzrosty przewozów miały także Enter Air i PLL LOT" - napisano w raporcie ULC.
Z danych tej instytucji wynika także, że średnia liczba pasażerów przypadających na rejs w 2024 r. wyniosła 140, co oznacza wzrost o jedną osobę w stosunku do 2023 r. i o 17 osób w porównaniu do 2019 r. Urząd wyjaśnił, że wyższy wzrost w porównaniu do 2019 r. był efektem zwiększenia średniej wielkości samolotu o 20 miejsc w tym okresie.
Niemal nie zmienił się względem 2023 r. współczynnik wypełnienia miejsc w samolocie. W 2024 r. wyniósł on 85,2 proc., co oznacza wzrost o 0,1 punktu procentowego rdr. Pozostał on też na podobnym poziomie w porównaniu do 2019 roku. ULC dodał w raporcie, że współczynnik LF (load factor, tj. wypełnienia ładunkiem - PAP) wyniósł 87,8 proc., co oznacza, że wzrósł o 0,4 p.p. rdr i również pozostał na podobnym poziomie do 2019 r.
Urząd Lotnictwa Cywilnego sprawuje nadzór nad lotnictwem cywilnym w Polsce. (PAP)
bpk/ mmu/ osz/