Prawie 1,5 mln zarejestrowanych aut elektrycznych i 87 tys. punktów ładowania w '30 - MKiŚ
Liczba zarejestrowanych elektrycznych samochodów osobowych (BEV+PHEV) wyniesie 1,48 mln w 2030 r., a łączna liczba ogólnodostępnych punktów ładowania wzrośnie do tego czasu do 86,9 tys. - szacuje MKiŚ.
MKiŚ poinformował w piątek o zakończeniu konsultacji Krajowych ram polityki w zakresie rozwoju rynku w odniesieniu do paliw alternatywnych w sektorze transportu i rozwoju odpowiedniej infrastruktury.
W dokumencie oszacowano, że łączna liczba zarejestrowanych pojazdów elektrycznych EV wyniesie 375.838 w 2025 r. oraz 1.512.985 w 2030 r. W tym liczba elektrycznych samochodów osobowych (BEV+PHEV) wyniesie 363.483 w 2025 i 1.483.666 w 2030 r.
Ministerstwo zwróciło uwagę, że zgodnie z wymogami unijnego rozporządzenia ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) od końca 2024 r. należy zapewnić, by na każdy zarejestrowany samochód elektryczny o napędzie bateryjnym osobowy i lekki dostawczy przypadało 1,3 kW mocy ładowania zainstalowanej w ogólnodostępnych stacjach ładowania oraz 0,8 kW w przypadku pojazdu hybrydowego typu plug-in.
I tak, w dokumencie założono, że w 2025 r. będzie 23.670 ogólnodostępnych punktów ładowania, a w 2030 r. 86.949. Szacowana zagregowana moc wyjściowa tych punktów to odpowiednio 413.525 i 1.661.736 kW.
Ponadto wzdłuż sieci bazowej do 2025 r. powinny powstać strefy szybkich stacji ładowania o mocy 400 kW oddalone od siebie o maksymalnie 60 km, z przynajmniej jednym punktem ładowania o mocy 150 kW dla pojazdów lekkich.
Do 2027 r. mają powstać stacje ładowania o mocy co najmniej 600 kW, z przynajmniej dwoma punktami ładowania o mocy 150 kW, w każdym kierunku podróży.
Resort zauważył jednocześnie, że z uwagi na dynamiczny rozwój elektromobilności oraz coraz szersze wykorzystanie paliw alternatywnych w sektorze transportu, a także wprowadzenie kolejnych przepisów na poziomie UE, rozwiązania ujęte w ustawie o elektromobilności ulegają stopniowej dezaktualizacji.
"Planowane jest przyjęcie nowej regulacji stanowiącej kontynuację koncepcji dotyczących funkcjonowania i rozwoju elektromobilności oraz paliw alternatywnych w Polsce, wynikających obecnie z ustawy o elektromobilności, przy jednoczesnym zachowaniu spójności z przepisami unijnymi w związku z wejściem w życie przepisów AFIR" - pokreślono. (PAP Biznes)
jz/ ana/