Profil:
Ambra SASprzedaż Grupy Ambra w I kwartale 2024/2025 r. spadła o 0,4 proc.
Sprzedaż Grupy Ambra w pierwszym kwartale 2024/2025 r. spadła o 0,4 proc. w ujęciu ilościowym, a przychody ze sprzedaży zmniejszyły się o 2,7 proc. - poinformowała spółka w komunikacie prasowym. Podano, że dynamicznie natomiast rosła sprzedaż w Rumunii oraz w kategorii win bezalkoholowych.
Przychody na największym rynku grupy, czyli w Polsce spadły o 2,6 proc. Najlepiej w tym okresie rozwijała się sprzedaż win bezalkoholowych CIN&CIN Free. Rosła również sprzedaż brandy PLISKA, która umocniła swoją pozycję wolumenowego lidera rynku. Sprzedaż najważniejszych kategorii produktowych – win spokojnych i win musujących spadała, co współgrało ze zmianą konsumpcji w tym okresie.
Na rynkach w Czechach i na Słowacji sprzedaż liczona w walutach lokalnych spadła o 9,3 proc. Spółka podała, że na tych rynkach szczególnie wysoka była wrażliwość cenowa konsumentów na wprowadzone we wcześniejszych okresach wzrosty cen. W odpowiedzi Grupa Ambra dostosowuje swój asortyment sprzedaży i zwiększa aktywność promocyjną.
Najlepsze wyniki sprzedażowe zostały osiągnięte na rynku rumuńskim, gdzie przychody ze sprzedaży wzrosły o 9,9 proc. (w walucie lokalnej). Liderami wzrostów na tym rynku były wina musujące Zarea i wina spokojne Pelin Carpatin.
Koszty działalności operacyjnej (wynagrodzenia, amortyzacja, pozostałe) wzrosły o 9,7 proc. głównie z powodu niesłabnącej presji płacowej i wzrostu wynagrodzeń minimalnych oraz inflacyjnego wzrostu pozostałych kosztów, w tym kosztów usług obcych. W powiązaniu z niższym poziomem sprzedaży przełożyło się to na spadek zysku operacyjnego EBIT o 17,0 proc., a zysku netto przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej o 48,9 proc.
"Pomimo spowolnienia konsumpcji nasza pozycja rynkowa i sytuacja finansowa pozostają stabilne. Rozwijamy nasz asortyment produktów o wysokiej wartości dla konsumenta, do których należą m.in. Winiarnia Zamojska czy CIN&CIN Free. Jednocześnie kontynuujemy inwestycje oraz regularnie wypłacamy dywidendę. Dywidenda za ostatni rok obrotowy w wysokości 1,10 zł na akcję trafi do naszych akcjonariuszy już w dniu 13 listopada 2024 r." – powiedział cytowany w komunikacie prasowym prezes Robert Ogór.
W pierwszym kwartale 2024/2025 r. zysk operacyjny EBIT spadł o 3 mln zł, czyli o 17,0 proc. i wyniósł 14,6 mln zł. W tym okresie przychody netto ze sprzedaży grupy wyniosły 192,9 mln zł, czyli o 2,7 proc. mniej rok do roku.
Zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 5 mln zł i był niższy o 48,9 proc. w porównaniu do wyniku pierwszego kwartału poprzedniego roku obrotowego. Podano, że spadek wyniku netto był ponad proporcjonalny w porównaniu do EBIT ze względu na gorszy wynik netto z tytułu różnic kursowych o 0,6 mln zł oraz wyższą efektywną stawkę podatkową wynikającą przede wszystkim z niskiej bazy roku ubiegłego (m.in. wykorzystane jednorazowo ulgi podatkowe).
Wskazano, że w pierwszym kwartale 2024/2025 r. wydatki inwestycyjne wyniosły 8,2 mln zł i były niższe o 8,9 mln zł z uwagi na akwizycję przeprowadzoną w pierwszym kwartale poprzedniego roku obrotowego. Grupa kontynuowała modernizację zakładów produkcyjnych grupy oraz wdrożenie nowego systemu ERP. (PAP Biznes)
alk/ gor/