W III kw. wzrósł ruch w sklepach convenience i hipermarketach, spadł w dyskontach - raport
W III kw. ruch w sklepach convenience wzrósł o 9,5 proc. rdr, a w hipermarketach o 1,7 proc. rdr. W supermarketach ruch spadł o 10,6 proc., a w dyskontach o 7 proc. - wynika z raportu firmy technologicznej Proxi.cloud.
"Ten rok należy do formatu convenience. Mimo że liczba jego klientów nie rośnie znacząco, to ruch zwiększa się bardziej niż w pozostałych segmentach. To zasługa konsekwentnej ekspansji sieci convenience – zarówno w kontekście liczby placówek, jak i dostępnej oferty. Sklepy convenience zaspokajają coraz większą liczbę misji zakupowych shopperów, a zmiany na rynku spożywczym spowodowały również, że w mniejszym stopniu odstają cenowo od innych formatów. Spory wpływ mogły mieć też Mistrzostwa Europy w piłce nożnej i Igrzyska Olimpijskie. W czasie ich trwania konsumenci zaopatrywali się w przekąski i napoje właśnie w tego typu sklepach" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Matusz Chołuj z Proxi .cloud.
Z raportu wynika, że w formacie convenience przybyło klientów – 0,7 proc. Pozostałe segmenty zanotowały spadki – od 4,8 proc. w supermarketach, 3,1 proc. w dyskontach, do 1,4 proc. w hipermarketach.
"Takie spadki nie powinny na ten moment budzić niepokoju trzech segmentów. To nie ilość klientów w największym stopniu wpływa na wyniki sprzedażowe. Liczy się też częstotliwość i liczba wizyt, a także czas spędzony na zakupach. Dopiero wieloformatowa perspektywa pozwala oceniać, czy formaty są w stanie odczuć zmiany na rynku czy nie" – dodał Miłosz Sojka z Proxi .cloud.
Autorzy badania uważają, że o ile kanał convenience jest liderem pod kątem udziału w ruchu, to jednocześnie ten format charakteryzuje się zdecydowanie krótszym czasem wizyty względem innych segmentów.
"W III kw. br. częstotliwość zakupów wzrosła rdr. w kanale convenience (III kw. br. – średnio o 9,3 wizyty na miesiąc, rok wcześniej – o 8,6) i w hipermarketach (odpowiednio o 2,8 i 2,7). Z kolei spadki rdr. widać w supermarketach (III kw. br. – o 5, poprzednio – o 5,3) i w dyskontach (odpowiednio o 6,9 i 7,2)" - napisano.
Jako przyczynę zmian częstotliwości wskazano m.in. imprezy odbywające się w okresie wakacyjnym.
"W przypadku dyskontów oraz supermarketów spadki mogą być potencjalnie kompensowane wzrostem średniej wartości koszyka zakupowego" – dodał Sojka.
Z raportu wynika, że skrócił się przeciętny czas trwania wizyty w hipermarketach, co autorzy raportu tłumaczą m.in. poszukiwaniem mniejszej liczby towarów, ale też lepiej zdefiniowanymi potrzebami zakupowymi klientów tego formatu.
Badanie zostało przeprowadzone przez firmę technologiczną Proxi .cloud w oparciu o dane z III kw. 2024 r. z odniesieniem do analogicznego okresu w poprzednim roku (tj. 2023), z wykluczeniem świąt oraz niedziel niehandlowych. Analiza obejmuje zachowania konsumentów odwiedzających dyskonty spożywcze, supermarkety, hipermarkety i sieci typu convenience.
Wielkość próby wyniosła ponad 1,5 mln konsumentów. Zbadano ruch w ponad 38,2 tys. placówkach. (PAP Biznes)
doa/