Profil:
WP Holding SAWirtualna Polska przewiduje 5-10 proc. wzrost rynku reklamy internetowej (wywiad)

Wirtualna Polska spodziewa się w 2024 roku 5-10 proc. wzrostu rynku reklamy internetowej oraz dwucyfrowej dynamiki zwyżki usług turystycznych kupowanych online - poinformował PAP Biznes w wywiadzie Jacek Świderski, prezes WP Holding.
"Pomimo tego, że kondycja polskiej gospodarki nie jest w tej chwili dobra, to popyt na usługi turystyczne w naszym kraju wciąż jest silny. Duże zapotrzebowanie na te usługi widać w całej Europie Środkowo-Wschodniej, co obserwujemy, działając w tym regionie. Oczywiście, pojawia się pytanie, czy to jest popyt odłożony jeszcze po Covidzie, ale wówczas mielibyśmy do czynienia już z trzecim takim rokiem. Może jednak dochodzi do wzrostu udziału wydatków na usługi turystyczne w portfelu Polaka, czy szerzej - mieszkańca Europy Środkowo-Wschodniej" - powiedział prezes.
Jego zdaniem, jeżeli chodzi o turystykę, to perspektywy na ten rok są wciąż dobre.
"Nie ma jakichś szczególnych wyzwań dla branży turystycznej, z wyjątkiem tych wojennych. Mam na myśli przede wszystkim to, co się dzieje w basenie Morza Czerwonego i Morza Śródziemnego, czyli Gazę i Jemen. Egipt jest krajem sąsiadującym, a to istotny, zimowy kierunek turystyczny dla mieszkańców naszego regionu" - powiedział prezes.
Prezes zaznaczył, że rynek reklamowy ma znacznie większe niż turystyka powiązanie z koniunkturą gospodarczą.
"Bieżący rok musi być lepszy od poprzedniego, bo 2023 był wyjątkowo słaby. Wszyscy się zastanawiają, o ile będzie lepszy. Śledzimy dane m.in. GUS dotyczące konsumpcji w Polsce za listopad i grudzień ubiegłego roku, które były poniżej oczekiwań. Z drugiej strony jednak, gdy rozmawiamy z reklamodawcami, to słyszymy umiarkowany optymizm, co do tego roku. Mamy pewność, że to będzie lepszy rok, natomiast mamy nadzieję, iż będzie zauważalnie lepszy, jeśli chodzi o reklamę internetową. Według naszych szacunków rynek reklamy internetowej display wzrósł w 2023 roku o niespełna 5 proc. Spodziewamy się, że w tym roku zwyżka rynku reklamy internetowej nadal będzie jednocyfrowa choć według naszych oczekiwań powinna mieścić się w przedziale 5-10 proc." - dodał.
Świderski spodziewa się wyższej dynamiki usług turystycznych kupowanych online.
"Turystyka kupowana przez internet rośnie dużo szybciej, liczymy na dwucyfrowy wzrost rynku, w każdym wymiarze zarówno zagranicznym, jak i w tym krajowym, zarówno jeżeli chodzi o turystów przybywających do Europy Środkowo-Wschodniej, jak i tych wyjeżdżających stąd na wypoczynek. W zeszłym roku widzieliśmy dwucyfrowy wzrost i liczymy, że tak będzie w tym roku. Dynamika wzrostu może tylko nieco spowolnić, gdyż ubiegły rok był dla branży i dla nas wyjątkowo dobry. Oczekujemy wyższego niż rynkowy wzrostu naszego segmentu turystycznego. My mamy w tej chwili kilkunastoprocentowy udział w całym rynku turystycznym w Polsce" - podkreślił.
"Zakładamy, że podobnie jak w ubiegłym roku, przychody z turystyki będą w trzecim kwartale większe od wpływów medialnych. W przyszłości, kolejnym kwartałem, w którym może się to wydarzyć, będzie kwartał pierwszy. Od kwietnia rozpoczęliśmy transformację naszego turystycznego serwisu Nocowanie.pl z ogłoszeniowego na transakcyjny. Skonwertowaliśmy już testowo do nowego modelu wszystkie dostępne u nas miejsca noclegowe w Krynicy- Zdroju. Dajemy sobie 3 lata, żeby skonwertować całość ofert" - dodał.
Grupa WP to holding technologiczny, który prowadzi działalność mediową, reklamową oraz e-commerce. Jest właścicielem portalu WP, posiada również specjalistyczne serwisy tematyczne, takie jak money. pl, WP SportoweFakty, benchmark. pl oraz rozwija usługi subskrypcyjne m.in. dzięki markom Audioteka oraz Pilot WP. W branży e-commerce WP działa głównie w obszarach turystyki (m.in. wakacje. pl, Szallas Group, nocowanie. pl).
Zdaniem prezesa przed segmentem reklamowym i mediowym w 2024 roku są spore wyzwania.
"W ubiegłym roku po raz pierwszy w historii w działalności reklamowej postawiliśmy stopę na obcej ziemi, czyli tak, jak w tej turystycznej części zrobiliśmy kilka lat temu. To oczywiście niesie ze sobą szanse i zagrożenia. Jesteśmy na etapie otwierania biur sprzedaży w regionie. Równolegle docieramy do naszych obecnych polskich reklamodawców, o których wiemy, że mają aspiracje regionalne, z ofertą reklamy nie tylko w Polsce, ale w regionie Europy Środkowo-Wschodniej" - powiedział.
"Duże zmiany na rynku w tym roku może spowodować odejście od tak zwanych +ciastek stron trzecich+ w przeglądarce Chrome. Ma to dość istotne znaczenie zarówno dla reklamobiorców, jak i reklamodawców, gdyż wpływa na efektywność reklamową w internecie. A to jest to, dzięki czemu przejmujemy budżety reklamowe z telewizji, radia, prasy, czy outdooru" - dodał.
Według prezesa rynek podzieli się na podmioty, te które wygrają i na przegranych tej zmiany i tak naprawdę będziemy mieli do czynienia z nowym rozdaniem rynkowym.
"Liczymy, że lokalni gracze, tacy jak WP, znajdą się w tej pierwszej grupie. Szczególnie gdyby udało się przekonać naszych lokalnych konkurentów do współpracy w obliczu starcia z globalnymi platformami. W tej chwili uruchamiamy produkty, które pozwolą nam co najmniej zachować tę efektywność, którą mieliśmy do tej pory. Po raz pierwszy w historii podjęliśmy decyzję, że Wirtualna Polska Holding podzieli się swoją technologią – platformą wydawniczo-reklamową, na którą co roku wydajemy 100 mln zł, z konkurentami. Projekt nazywa się WPlatform i rozpoczęliśmy właśnie jego udostępnianie" - powiedział.
Ewa Pogodzińska (PAP Biznes)
epo/ gor/