Profil:
SpyroSoft SASpyrosoft kontynuuje działania M&A, stawia m.in. na kraje Zatoki Perskiej
Spyrosoft kontynuuje działania w obszarze M&A, a celem strategicznym są klienci w Stanach Zjednoczonych - poinformowali przedstawiciele grupy na konferencji prasowej. Podali, że w dłuższej perspektywie spółka chce wejść na rynek państw Zatoki Perskiej.
W październiku poinformowano, że Spyrosoft zawarł umowę kupna amerykańskiej spółki Carimus. Spyrosoft podał wówczas, że celem przejęcia Carimus jest m.in. rozszerzenie bazy klientów w Stanach Zjednoczonych oraz wzrost przychodów generowanych na rynku USA.
"Jeżeli chodzi o perspektywy, to pozostają one na kolejne kwartały dość stabilne. (...) Odnośnie kupna spółki Carimus - dla nas to przyjęcie jest ściśle związane ze strategią, którą realizujemy. (...) Szacujemy, że w tym roku przychody tej spółki będą na poziomie ponad 6 mln dolarów" - powiedział Sebastian Łękawa, członek zarządu w Spyrosoft.
"W ramach działalności przejętej spółki dostarczamy głównie usługi dla klientów z branży healthcare, biotechnologii energetycznej oraz infrastruktury. Chcemy też zwiększać zatrudnienie w Stanach Zjednoczonych i właśnie posiadając spółkę, która realnie operuje na tym rynku, staje się to możliwe. Bowiem rynek amerykański dysponuje dużym potencjałem zwłaszcza w obszarze AI i który my chcemy zdecydowanie mocniej wykorzystywać w obszarze oferowanych usług do naszych klientów" - dodał.
Sebastian Łękawa wskazał, że spółka podtrzymuje swój plan dalszej dywersyfikacji grupy.
"Nadal kontynuujemy nasze działania w obszarze M&A. Trwają dwa procesy due diligence spółki z rynku niemieckiego oraz spółki z rynku azjatyckiego" - powiedział.
"Podjęliśmy kroki, by w dłuższej perspektywie wejść na rynek państw Zatoki Perskiej. Jesteśmy tam już obecni, ale nie jest to jeszcze taki poziom, który byłby dla nas satysfakcjonujący" - dodał.
Podał, że około 4 proc. przychodów grupy generowane jest przez usługi związane z AI, a rynek nadal mocno się rozwija.
Jak podano w lutym, Spyrosoft rozpoczął przegląd opcji strategicznych, a działania te mają przygotować Spyrosoft do planowanej konsolidacji grupy oraz debiutu na zagranicznej giełdzie lub wybrania innego scenariusza dalszego rozwoju.
"Jeżeli chodzi o przegląd opcji strategicznych to naszą intencję jest zakończenie tego procesu do końca bieżącego roku. Z kolei w kontekście strategii długoterminowej - podtrzymujemy nasze cele. Właściwie już po tych trzech kwartałach jesteśmy w miejscu, które sobie wyznaczyliśmy na początku 2022 r." - powiedział Sebastian Łękawa.
"Jeżeli chodzi o perspektywy poszczególnych branż - w branży automotive na razie niestety jest duża niepewność na rynkach, a sama branża jest pod bardzo dużą presją. My sobie tutaj radzimy, natomiast są ryzyka, na które musimy uważać. Bardzo pozytywnie wyróżnia się AdTech & MarTech (technologie reklamy oraz technologie w marketingu - przyp.), ale też Healthcare - tutaj widzimy naprawdę rosnący potencjał" - dodał.
Podał, że odnośnie branż takich jak finanse, media, robotyka, retail, odnawialne źródła energii i mobility - tutaj również występuje pozytywny trend związany z zapotrzebowaniem ze strony klientów.
"W pozostałych obszarach sytuacja jest stabilna. Perspektywa na kolejny kwartał, patrząc na branże, wydaje się raczej pozytywna" - wskazał Sebastian Łękawa.
"Odnośnie planów związanych z przejęciami i fuzjami to naszym celem strategicznym są klienci w Stanach Zjednoczonych. Staramy się powiązać to z produkcją, z dostawami z Indii" - powiedział prezes Konrad Weiske.
Podał, że kolejnym celem spółki jest wejście w nowe obszary.
"Na pewno mam na myśli branże Defense oraz kraje Zatoki Perskiej. Jeżeli będziemy mieli możliwość akwizycji podmiotów, które są w tych obszarach, to będziemy to bardzo mocno rozważać" - powiedział prezes.
"Kolejna kwestia, na którą chcemy mocniej postawić w kolejnym roku i w kolejnych latach to przetargi publiczne. Zatem podmioty, które obsługują przetargi publiczne również są w zakresie naszych zainteresowań (w kontekście M&A). (...) Uważam, że jesteśmy gotowi na większe akwizycje - myślę, że te większe akwizycje - na pewno jakieś procesy - rozpoczniemy w 2026 r. Naszym zamiarem jest przeprowadzanie większych transakcji" - dodał Konrad Weiske.
Jak podała spółka w raporcie okresowym, sytuacja w III kwartale 2025 r. była korzystna dla grupy Spyrosoft. Grupa osiągnęła przychód w wysokości 150,4 mln zł – najwyższy kwartalny w historii grupy – co łącznie przełożyło się na 440,1 mln zł przychodu uzyskanego w okresie I-III kw. 2025 r. (wzrost o 32,7 proc. rdr). Ponadto, grupa zanotowała także najlepszy kwartał w swojej historii pod względem wysokości EBITDA (17,3 mln zł, wzrost o 15,5 proc. rdr).
"Mimo niesprzyjającej sytuacji na rynku walut (85 proc. przychodów grupy pochodzi z zagranicy), w III kwartale grupa utrzymała marżę EBITDA w przedziale określonym w strategii rozwoju grupy na lata 2022-2026 (11,5 proc. vs 12,5 proc. rdr), zbliżając się do tego celu także w okresie I-III kw. 2025 r. (wzrost do 10,7 proc.).
Spyrosoft zakłada w strategii na lata 2022 - 2026 wzrost organiczny przychodów o średnio 25-35 proc. rocznie i marżę EBITDA na poziomie 11-14 proc.
Wskazano, że na marżę EBITDA wpływ miały także koszty poniesione na procesy M&A. Marża EBITDA skorygowana o te koszty utrzymuje się w przedziale określonym w strategii (11,1 proc. w I-III kw. br.).
Skonsolidowany zysk na działalności operacyjnej za dziewięć miesięcy 2025 r. wzrósł o 29,3 proc. rdr do wysokości 37,2 mln zł. Marża na działalności operacyjnej osiągnęła poziom 8,5 proc., co oznacza spadek o 0,2 p.p. w stosunku do trzech pierwszych kwartałów poprzedniego roku obrotowego.
W ujęciu I-III kw. 2025 r. vs I-III kw. 2024 r., największe wzrosty zanotowały segmenty Media & Entertainment (wzrost z 39,6 mln zł do 90,4 mln zł), Industry 4.0 & Manufacturing (wzrost z 25,4 mln zł do 42,1 mln zł) oraz High Tech & Software (wzrost z 30,5 mln zł do 43,7 mln zł).
"Kluczowa pozostaje dla nas dalsza dywersyfikacja. Przykładem jest spółka Spyrosoft AdTech, która rozpoczęła działalność dopiero w II kw. 2025 r., odnotowała w minionym kwartale pierwsze przychody, tym samym wyprzedzając założenia biznesowe" - napisano w raporcie.
W tym okresie grupa pozyskała 36 nowych klientów. Grupa rozpoczęła współpracę m.in. z firmą Orlen w ramach obszaru elektromobilności.
Grupa zwiększyła zatrudnienie rdr z poziomu 1636 osób do 1922. W ujęciu kwartalnym, grupa zanotowała nieznaczny spadek liczby współpracowników, z 1949 pod koniec II kw. 2025 r. Tym samym w III kw. 2025 udział "ławki" (odsetek współpracowników bez przydzielonego projektu) w kosztach wytworzenia spadł do poziomu 1,8 proc. wobec 2,8 proc. w II kwartale.
"Pomimo tego, że liczba pracowników nam spadła jest to wbrew pozorom zdrowy objaw. Odnośnie dostosowania naszych możliwości wytwórczych do koniunktury w branży automotive - musieliśmy podjąć kilka trudnych decyzji, zwłaszcza jeżeli chodzi o nas zespół w Rumunii. Natomiast w przyszłych kwartałach spodziewamy się wzrostu zatrudnienia" - powiedział na konferencji Konrad Weiske.
"Poziom 'ławki' będzie się utrzymywał na niskim poziomie - tego można oczekiwać" - dodał. (PAP Biznes)
alk/ gor/