W '26 CPK planuje wnioskować o miliardowe dotacje z UE na linię kolejową i tunel
W najbliższym roku CPK planuje wystąpić z wnioskami do Komisji Europejskiej o miliardowe dotacje na budowę poszczególnych odcinków linii kolejowej między Warszawą a Łodzią i drążenie tunelu dalekobieżnego w Łodzi - podała spółka w informacji prasowej. CPK liczy na otwarcie nowych możliwości finansowania z UE w perspektywie 2028-2034.
Spółka celowa CPK podała w środę, że fragment kolejowej linii „Y”, który do 2032 r. połączy Warszawę, Lotnisko CPK i Łódź, a do 2035 r. również Poznań i Wrocław to najbardziej zaawansowany odcinek Kolei Dużych Prędkości realizowany przez Centralny Port Komunikacyjny.
"Dotychczas na całego +Y+ spółka otrzymała ok. 500 mln zł unijnego wsparcia na prace studialne i projektowe, w tym 280 mln na odcinek Warszawa – Łódź. To jednak dopiero początek. W najbliższym roku CPK planuje wystąpić z wnioskami do Komisji Europejskiej o miliardowe dotacje na budowę poszczególnych odcinków między Warszawą a Łodzią i drążenie tunelu dalekobieżnego w Łodzi" - podano.
Cytowany w informacji Marcin Michalski, członek zarządu CPK ds. finansowych, podkreślił, że unijny instrument CEF to obecnie jedyne źródło, z spółka może pozyskiwać fundusze UE na inwestycje kolejowe.
"Zależy nam tymczasem na tym, żeby korzystać też np. z Programu FEnIKS, który jest podstawowym źródłem finansowania inwestycji kolejowych w Polsce ze środków UE. Dlatego we współpracy z instytucjami odpowiedzialnymi za wdrażanie środków unijnych podejmujemy działania, mające celu otwarcie nowych możliwości finansowania w perspektywie 2028-2034" – powiedział Michalski.
Z kolei prezes spółki CPK Filip Czernicki w uchwalonym przez Radę Ministrów Programie Wieloletniemu CPK na lata 2024-2032 środki unijne stanowią niezwykle ważny element.
"Dzięki tym dotacjom, na które liczymy, w Polsce będzie możliwa dalsza budowa przez CPK kolei w standardzie XXI wieku" – zaznaczył Czernicki.
W ramach projektu KDP Warszawa-Łódź spółka CPK planuje łącznie osiem postępowań przetargowych: sześć w zakresie zasadniczych robót budowlanych i dwa obejmujące sterowanie ruchem (SRK) i teletechnikę oraz sieć trakcyjną. Dodatkowo jeszcze w tym roku w ramach prac przygotowawczych ogłoszony ma zostać przetarg na prace archeologiczne dla całego odcinka „Y” między Warszawą a Łodzią.
Zgodnie z harmonogramem, spółka najpierw planuje ogłosić przetargi na realizację robót budowlanych dla dwóch fragmentów linii – od Warszawy Zachodniej do Konotopy (o długości 18 km) i od Konotopy do CPK wraz z łącznicą Parzniew – Kotowice (13 km). Kolejnymi już w 2026 roku będą cztery postępowania na roboty budowlane na odcinku od granicy z projektem węzła CPK do Łodzi.
Dzięki budowie linii KDP Warszawa – Łódź skrócić ma się czas przejazdu między Warszawą a Łodzią do ok. 40 minut (dziś to ok. 70 minut). Z Warszawy do lotniska CPK podróż ma zająć mniej niż 20 min. Po wybudowaniu całego „Y”, podróż z Poznania do Warszawy ma z kolei trwać niecałą 1 godz. 40 min (zamiast obecnie ok. 2 godz. 20 min) i tyle samo z Warszawy do Wrocławia, czyli mniej niż połowę tego co obecnie.
Lotnisko CPK ma zostać uruchomione pod koniec 2032 r.– równocześnie z odcinkiem KDP między Warszawą i Łodzią. Odcinki KDP z Łodzi przez Sieradz do Wrocławia i Poznania powinny zostać dopuszczone użytkowania do końca 2035 r. (PAP Biznes)
jz/ asa/