W branży logistycznej w '25 umiarkowany wzrost aktywności; przed sektorem wciąż wyzwania
W branży logistycznej w 2025 roku można się spodziewać umiarkowanego wzrostu aktywności, choć branża nadal zmagać się będzie z wyzwaniami z poprzedniego roku - poinformowano w komunikacie prasowym ID Logistics. Polska posiada potencjał, by stać się kluczowym hubem logistycznym w Europie.
"W 2025 roku spodziewamy się kontynuacji wyzwań, z jakimi nasz sektor mierzył się w ubiegłym roku. Oczekujemy jednak umiarkowanego wzrostu, mimo utrzymującej się silnej presji na ceny i marże, w wyniku rosnących kosztów operacyjnych związanych z inflacją i wynagrodzeniami" - powiedział cytowany w komunikacie prasowym Yann Belgy, dyrektor zarządzający ID Logistics Polska.
"Kluczowa będzie elastyczność wdrażanych rozwiązań, która pozwoli zachować efektywność w zmieniającym się otoczeniu biznesowym" – dodał.
Podano, że według listopadowych danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego, przedsiębiorcy z sektora TSL jako kluczowe bariery rozwoju wskazują rosnące koszty pracownicze (71 proc.), niepewność gospodarcza (59 proc.), wysokie ceny energii (52 proc.) i niedobór pracowników (48 proc.).
Jak poinformowano, dodatkowym problemem jest możliwy powrót części ukraińskich pracowników, co wymusza inwestycje w automatyzację i technologie zwiększające efektywność.
"W tle pozostają także wyzwania z 2024 roku, takie jak opóźnienia w płatnościach i spowolnienie gospodarcze w Niemczech – kluczowym partnerze handlowym Polski" - napisano.
Yann Belgy ocenił, że Polska posiada ogromny potencjał, by stać się kluczowym hubem logistycznym w Europie, dzięki swojej strategicznej lokalizacji oraz konkurencyjnym kosztom.
"Rozwój centrów fulfillment, zwłaszcza w zachodnich i południowych częściach kraju, umożliwi obsługę dostaw na poziomie całej Europy" - powiedział.
"Takie inwestycje mogą przyciągnąć globalnych liderów rynku i przyspieszyć rozwój transgranicznej logistyki e-commerce, stając się głównym motorem napędowym przyszłego rozwoju branży" – dodał.
Napisano, że nowoczesne technologie i innowacyjne rozwiązania staną się kluczowymi czynnikami, które będą napędzać rozwój branży logistycznej w Polsce.
Według raportu ID Logistics +Czy AI wspiera logistykę kontraktową w Polsce?+ wzrost znaczenia innowacyjności w swojej branży dostrzega aż 53 proc. przedstawicieli firm FMCG, retail, e-commerce oraz fashion&beauty, specjalizujących się w obszarze logistyki kontraktowej.
"Kluczową barierą są dla nich jednak koszty takich wdrożeń (takiego zdania jest 58 proc. pytanych). W obliczu rosnącej konkurencji oraz zmieniających się warunków rynkowych, sektora TSL nie stać jednak na stagnację – inwestycje w automatyzację i technologie, które poprawią efektywność operacyjną, będą niezbędne do utrzymania konkurencyjności" - napisano.
"Zamiast tradycyjnych, ciężkich systemów, coraz większą rolę będą odgrywać elastyczne technologie, które łatwiej dostosowują się do dynamicznych wymagań rynku" - dodano.
Wskazano, że integracja sztucznej inteligencji (AI) z procesami logistycznymi stanie się fundamentem poprawy efektywności. AI wspomoże prognozowanie popytu, optymalizację tras dostaw oraz zarządzanie operacjami w czasie rzeczywistym, co pozwoli na lepszą adaptację do zmieniających się warunków rynkowych i zapewni oszczędności w długoterminowej perspektywie.
Grupa ID Logistics jest międzynarodowym operatorem logistyki kontraktowej, z przychodami na poziomie 2,75 mld euro w 2023 r. ID Logistics zarządza 400 lokalizacjami w 18 krajach, dysponuje 8 mln m kw. powierzchni magazynowej w Europie, Ameryce, Azji i Afryce. Akcje ID Logistics są notowane na rynku regulowanym przez Euronext w Paryżu. (PAP Biznes)
gaw/ ana/