Profil:
Miraculum SAMiraculum widzi sygnały odbudowy rynku kosmetycznego; rozwój eksportu utrudnia geopolityka
Miraculum, po odczuwanym spowolnieniu na rynku kosmetycznym, w drugim kwartale dostrzega pozytywne sygnały jego odbudowy - poinformował na konferencji Marek Kamola, większościowy akcjonariusz i członek zarządu. Rozwój sprzedaży eksportowej jest trudniejszy niż spółka zakładała, a utrudnia go geopolityka.
"W drugiej połowie maja przyszło załamanie sprzedaży, co było zaskakujące, bo nie było sygnałów z rynku, że sytuacja może mieć miejsce (...). Po udanym pierwszym kwartale i dwóch miesiącach drugiego kwartału przyszło załamanie. Nie wiem, czy dotyczy to całego rynku, ale wydaje się, że jest to reguła i nie dotknęło tylko naszej spółki" - powiedział Marek Kamola, większościowy akcjonariusz i członek zarządu Miraculum.
Jak dodał, z rozmów z dostawcami i producentami wynika, że zgłaszali oni w ostatnich miesiącach sygnały, że rynek jest słaby, mają mniej zamówień na produkcję.
"Jesteśmy już po okresie wakacyjnym i spółka poprawnie funkcjonuje we wszystkich obszarach. W ostatnich tygodniach mamy dużo pozytywnych sygnałów. Mamy pierwsze decyzje o kontraktacjach na czwarty kwartał, rozmawiamy o pierwszym kwartale. W naszej ocenie rynek się odbudowuje" - ocenił Kamola.
W okresie wakacji spółka przygotowywała oferty dla sieci handlowych na czwarty kwartał i zostały rozdystrybuowane w lipcu. Odpowiedź była jednak słaba, co – w ocenie członka zarządu – mogło być wynikiem słabości rynku.
"Ale obecnie spływają pierwsze pozytywne decyzje i to napawa umiarkowanym optymizmem" - dodał.
Przychody Miraculum ze sprzedaży w pierwszym półroczu 2025 r. wyniosły 27,7 mln zł, zysk z działalności operacyjnej 0,5 mln zł, a strata netto 0,16 mln zł. Dla porównania w pierwszym półroczu 2024 r. przychody były na poziomie 25,7 mln zł, zysk z działalności operacyjnej 0,6 mln zł, a strata netto wyniosła 0,4 mln zł.
"Mimo tego, że drugi kwartał był gorszy pod względem sprzedaży, negatywny pod względem wyniku - nie oceniam tego jednoznacznie źle – uważam, że operacyjnie radzimy sobie coraz lepiej" - powiedział członek zarządu.
Jak ocenił Kamola, rozwój sprzedaży eksportowej jest trudniejszy niż zakładała spółka.
"Jeśli chodzi o sprzedaż eksportową jest na pewno trudniej niż zakładaliśmy. Zmieniło się to w ostatnich miesiącach (...). Bardzo przeszkodził nam konflikt izraelsko-irański, jest duża niepewność w regionie (...), nie pomaga też wojna celna" - powiedział.
"W pierwszym kwartale realizowaliśmy duże dostawy do klientów w Stanach (...), były targi w Bolonii, optymistyczne deklaracje (...), ale klienci są w zawieszeniu w związku z decyzjami politycznymi i tymi, dotyczącymi ceł. Nasz kontakt z klientami jest bieżący, ale wskazują oni na obiektywne rzeczy, które blokują decyzje o zakupach" - dodał.
W ocenie członka zarządu obiecująco wygląda rynek Arabii Saudyjskiej, a szansą na wzrost sprzedaży eksportowej są nowości produktowe.
"Przygotowujemy się do wyjazdu na targi w Dubaju. Uważamy, że to duża szansa (...). Przygotowujemy dedykowaną serię produktów wybielających, rozjaśniających na rynki arabskie (...), to są to produkty z mocnym SPF" - dodał.
Członek zarządu poinformował także, że Miraculum planuje obecność na targach w Indiach.
"Chcemy poznać ten rynek" - dodał.
Miraculum spodziewa się, że udział eksportu w sprzedaży będzie w 2025 r. niższy rdr.
"Udział sprzedaży eksportowej w tym roku będzie mniejszy. Jeśli zrealizujemy zakładaną sprzedaż na czwarty kwartał do polskich sieci, a mamy pewne potwierdzone transakcje, to zakładamy, że ten udział eksportu będzie mniejszy" - ocenił Kamola.
Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu w pierwszym półroczu 2025 r. spadły o 9 proc. rdr do 7,8 mln zł.
"Doszliśmy do ściany, jeśli chodzi o optymalizację i trudno bez rewolucji będzie dalej optymalizować koszty" - dodał członek zarządu.
Miraculum oferuje produkty w kategoriach: perfumeria, kosmetyki do makijażu, pielęgnacja ciała i twarzy oraz kosmetyki do i po goleniu. W portfolio spółki znajduje się 14 marek, w tym Pani Walewska, Wars, Lider, Joko i Chopin. Miraculum sprzedaje swoje wyroby zarówno na rynku krajowym, jak i na rynkach zagranicznych, m.in. w Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Nigerii, Jordanii, Hiszpanii, USA, Libii, Finlandii i Kanadzie. Spółka dystrybuuje produkty poprzez kanały tradycyjne (hurtownie), nowoczesne (sieci handlowe) oraz sprzedaż detaliczną (drogerie, sklepy). (PAP Biznes)
doa/ gor/