Profil:
Pepco Group NVPepco Group chce do końca 2027 r. otworzyć ok. 500-600 sklepów Pepco w CEE (wywiad)

Pepco Group, które zdecydowało o wycofaniu się z FMCG i koncentracji na marce Pepco, chce do końca roku fiskalnego 2027 r. otworzyć ok. 500-600 sklepów Pepco w regionie Europy Środkowo-Wschodniej - poinformował PAP Biznes prezes Stephan Borchert. Priorytetem grupy jest przegląd opcji strategicznych Poundland, w tym sprzedaży, równolegle planowane są prace nad poprawą bieżących wyników sieci.
"Nasza strategiczna decyzja o koncentracji na marce Pepco nie jest zaskoczeniem, sygnalizowaliśmy taki krok wcześniej. Chcemy wycofać sie z FMCG, by stworzyć prostszy biznes, z wyższymi marżami. Przed Pepco wiele możliwości rozwoju, widzimy wiele białych plam w Europie Środkowo-Wschodniej, ale także na wybranych rynkach w Europie Zachodniej" - powiedział PAP Biznes prezes Stephan Borchert.
"W marce Pepco w regionie CEE planujemy około 500-600 nowych sklepów do końca roku fiskalnego 2027. Uważamy, że do momentu osiągnięcia pełnej dojrzałości w dłuższym okresie opcją jest około 1000 sklepów. Po drugie, prowadzimy silne programy optymalizacji sprzedaży" - dodał prezes.
Pepco prowadzi strategiczny przegląd działalności Pepco w Niemczech. Obecnie działają tam 63 sklepy, jednak - jak podała spółka - tamtejsza działalność generuje bardzo niski poziom przychodów w przeliczeniu na powierzchnię, przy najwyższych kosztach operacyjnych w porównaniu do innych rynków. Grupa rozważy wszystkie opcje dla działalności Pepco w Niemczech.
Grupa planuje także zakończyć działalność formatu tzw. Pepco Plus na rynkach iberyjskich (Hiszpania, Portugalia), co poskutkować ma konwersją większości sklepów Pepco Plus na standardowy format Pepco do końca roku obrotowego 2025. Obecnie grupa prowadzi 118 takich sklepów, co stanowi 3 proc. wszystkich sklepów pod marką Pepco.
"Ekspansja w Europie Zachodniej miała niewłaściwy początek. Jesteśmy jednak przekonani, że we Włoszech i na Półwyspie Iberyjskim będziemy w stanie wygrać. Zamierzamy teraz jeszcze bardziej usprawnić operacje. W Hiszpanii chcemy uruchomić kolejne 60 do 70 sklepów w tym roku i w przyszłym roku podatkowym" - powiedział Borchert.
"Przeprowadzimy strategiczny przegląd inwestycji w Niemczech. Tam od początku mierzyliśmy się z wyzwaniami. W Hiszpanii, gdzie mamy format Pepco Plus zdecydowaliśmy o przekształceniu tych sklepów w regularne placówki Pepco. Pierwsze pięć projektów pilotażowych przyniosło naprawdę pozytywne rezultaty i jesteśmy przekonani, że uda nam się przekształcić do 100 sklepów z istniejących 120" - dodał prezes grupy.
Pepco Group podało, że zarząd aktywnie rozpoznaje wszystkie strategiczne opcje wydzielenia Poundland z grupy w trakcie roku obrotowego 2025, w tym jego potencjalną sprzedaż. Jak podano, Poundland, które wygenerowało obroty w roku obrotowym 2024 w wysokości około 2 mld euro, działa w coraz bardziej wymagającym otoczeniu dla handlu detalicznego w Wielkiej Brytanii, a zmiany podatkowe wprowadzone przez rząd Wielkiej Brytanii, wchodzące w życie od kwietnia 2025 roku, jeszcze bardziej zwiększą presję na bazę kosztową sieci.
"Jeśli chodzi o Poundland, to przyglądamy się wszystkim opcjom, w tym możliwej sprzedaży. Jest to dla nas najwyższy priorytet. Chcemy to zakończyć w roku fiskalnym 2025, ale w tej chwili nie mogę podać więcej szczegółów. Jesteśmy bardzo zaawansowani w pozyskiwaniu odpowiednich doradców i wsparcia dla tego procesu" - powiedział Stephan Borchert.
"Planujemy też wiele działań dla Poundland w krótkim terminie, które mają pomóc poprawić bieżące wyniki. To głównie działania po stronie handlowej. W przeszłości popełniliśmy wiele błędów, dodając kategorie towarów, które nie były dobrze przyjmowane przez klientów w Wielkiej Brytanii. Przywracamy więc wiele produktów za 1 GBP. Po drugie, mocno koncentrujemy się na kosztach, tym bardziej, że od kwietnia w Wielkiej Brytanii wejdą w życie zmiany związane z nowym budżetem, które dodatkowo zwiększą koszty prowadzenia biznesu" - dodał prezes.
Grupa rozważy opcję dezinwestycji w Dealz Polska w średnim terminie.
"Dealz radzi sobie bardzo dobrze, notuje wzrosty, także na poziomie LFL. Marka jest coraz bardziej samowystarczalna, nie wymaga dodatkowego finansowania, ani szczególnego nadzoru zarządu grupy. Jednak nie jest w pełni dopasowana do naszej podstawowej strategii" - powiedział Borchert.
"Nie jesteśmy pod presją czasu w kwestii decyzji dotyczącej Dealz, spokojnie oceniamy i budujemy wartości Dealz zanim zdecydujemy ostatecznie o dezinwestycji. Ta sieć w zasadzie sama się finansuje, nie wymaga dużej ilości gotówki ze strony grupy. Przyglądamy się właściwym opcjom. Jestem przekonany, że będzie to bardzo atrakcyjne aktywo do kupienia" - dodał.
Pepco Group to sieć dyskontowych sklepów wielobranżowych, właściciel marek Pepco i Dealz w Europie oraz Poundland w Wielkiej Brytanii.
Na koniec grudnia grupa Pepco miała 5.011 sklepów, w tym 3.845 marki Pepco, 825 Poundland i 341 Dealz.
Anna Pełka (PAP Biznes)
pel/ asa/