Widać "efekt Trumpa" w inwestycjach obsługiwanych przez PAIH w Polsce
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) widzi "efekt Trumpa", czyli niepewność w polityce handlowej i budowie łańcuchów dostaw, w obsługiwanych przez siebie inwestycjach w Polsce, których łączna wartość spadła o ok. 25 proc. w ostatnim kwartale 2024 r. - poinformowali na konferencji przedstawiciele PAIH.
"Aktualnie obsługujemy projekty o wartości 8,9 mld EUR. Są to głównie projekty z sektora usług nowoczesnych oraz produkcyjne z branż takich jak spożywcza, motoryzacyjna, jest też dużo projektów związanych z centrami danych, co jest pewną nowością w ostatnim czasie. Dominują projekty z USA i Azji, przede wszystkim Chin i Japonii oraz z Niemiec, czy Hiszpanii. (...) Wartość polskich zakończonych projektów wyniosła 314 mln EUR w 2024 r i było ich 9" - powiedziała dyrektor Departamentu Wsparcia Inwestycji PAIH, Monika Grzelak.
"Jeszcze pod koniec III kw. mieliśmy ponad 12 mld EUR aktywnych projektów inwestycyjnych. Natomiast to, co się dzieje w polityce handlowej, czyli niepewność jeżeli o chodzi o budowę globalnych łańcuchów dostaw, przełożyło się na strategie inwestorów globalnych i widzimy to w statystykach. Możemy mówić o pewnym efekcie Trumpa, jeżeli chodzi o poziom inwestycji w Polsce" - poinformował prezes PAIH Andrzej Dycha.
Dycha dodał, że pod koniec 2023 r. poziom aktywnych projektów inwestycyjnych znajdował się w okolicach obecnego poziomu 8,9 mld EUR, a z kwartału na kwartał ta liczba rosła i pod koniec II kw. to było ponad 10 mld EUR, a na koniec III kw. ponad 12 mld EUR.
"Wydarzenia na świecie nie ograniczają się tylko do kwestii handlowych, są też pytania dotyczące przyszłości zielonej agendy, zwłaszcza w obszarze inwestycji związanych z elektromobilnością. (…) Patrząc na liczby, które mamy i to, co słyszmy od inwestorów, korekta głownie nastąpiła właśnie w części dotyczącej elektromobilności. (...) Mówiąc obrazowo – pierwszą ofiarą ewentualnej nadchodzącej wojny handlowej są inwestycje" - powiedział Dycha.
Grzelak przekazała, że od momentu, gdy w USA rozpoczęła się prezydencka kampania wyborcza, widać wstrzymanie i wyczekiwanie ze strony inwestorów, szczególnie z Azji.
Prezes Dycha poinformował, że PAIH chce rozwijać sieć biur handlowych na świecie.
"To jest odpowiedź na zainteresowanie naszych przedsiębiorców. Również w wyniku zmniejszenia popytu eksportowego na rynkach europejskich nasi przedsiębiorcy są coraz bardziej zainteresowani ekspansją na rynki drugiego wyboru, które były do tej pory nieeksplorowane" - powiedział prezes PAIH.
"Planujemy rozwój zagranicznych biur handlowych. W tym roku jesteśmy w trakcie otwierania biura w Argentynie. Ostatecznie mam nadzieje jeszcze w tym miesiącu, albo w kwartale, mam nadzieję, że operacyjnie rozpocznie prace biuro w Uzbekistanie. Chcielibyśmy otworzyć w tym roku biuro w Indiach. Do końca roku szacujemy 60 biur zagranicznych wobec 54 obecnie" - dodał. (PAP Biznes)
tus/ asa/