Agora chce 200 mln zł EBITDA w '26 i wypłaty dywidendy najpóźniej w przyszłym roku (wywiad)

Bartosz_Hojka.jpg

Grupa Agora pracuje, by zrealizować strategiczny cel 200 mln zł EBITDA w 2026 r. Najpóźniej w przyszłym roku spółka chciałaby wypłacić dywidendę - poinformował PAP Biznes prezes Bartosz Hojka. Firma spodziewa się udanego drugiego kwartału na rynku kinowym, rynek reklamy rośnie zgodnie z jej oczekiwaniami.


"W 2023 roku ogłosiliśmy kierunki strategiczne grupy, a jednym z najważniejszych celów była poprawa wyników finansowych. Założyliśmy wtedy cel 200 mln zł EBITDA (bez MSSF16) w 2026 roku, a w momencie ogłaszania tych planów EBITDA wynosiła 48 mln zł. Za 2024 rok zaraportowaliśmy już 148 mln zł wyniku EBITDA. Nasze spółki ciężko pracują, aby dowieźć ten cel" - powiedział PAP Biznes prezes Agory Bartosz Hojka.

Pytany o cele finansowe na 2025 r., odpowiedział: "Przez ostatnie dwa lata poprawiliśmy mocno rentowność, ale wiadomo, że zawsze najtrudniejsza jest ostatnia prosta. Jeżeli chcemy cel strategiczny 200 mln zł EBITDA zrealizować w 2026 roku, a głęboko wierzymy, że ten cel jest osiągalny, to dynamika poprawy rentowności musi w tym roku utrzymać poziom dwucyfrowy".

Prezes Agory poinformował, że spółka spodziewa się udanego drugiego kwartału na rynku kinowym, po słabszych pierwszych trzech miesiącach tego roku w tym segmencie.

"Na rynku kinowym mieliśmy bardzo wysoką bazę z pierwszego kwartału ubiegłego roku. Tam m.in. były premiery Akademii Pana Kleksa i Diuny, które miały fenomenalne wyniki. Na tym tle pierwszy kwartał tego roku nie będzie wyglądał dobrze. Dużo lepiej będzie wyglądał drugi kwartał, bo on się zaczął od trzęsienia ziemi, najlepszego otwarcia w historii polskiego kina, czyli Minecrafta. Bez wątpienia ten film będzie miał kilkumilionową widownię. Z reguły drugi kwartał w kinie nie jest mocny, więc jest spora szansa na to, że w drugim kwartale odrobimy te różnice, które powstały w pierwszym kwartale" - powiedział Bartosz Hojka.

Poinformował, że rynek reklamowy rośnie zgodnie z oczekiwaniami spółki, choć reklamodawcy są dość ostrożni.

"Zapowiadaliśmy, że spodziewamy się jednocyfrowego wzrostu rynku reklamowego w 2025 roku. Natomiast z całą pewnością realizacja naszych budżetów reklamowych wymaga bardzo ciężkiej pracy. Mamy poczucie, że na rynku jest sporo niepewności. Wydaje się, że część przedsiębiorstw ostrożnie podejmuje decyzje dotyczące wydatków marketingowych w związku z niepewnością w globalnej gospodarce" - powiedział prezes.

"Rynek rośnie w tempie zgodnym z naszymi oczekiwaniami, ale atmosfera niepewności jest wyczuwalna. Skracają się okresy podejmowania decyzji o realizacji kampanii reklamowych" - dodał.

W ubiegłym roku grupa Agora osiągnęła 1.480,5 mln zł przychodów z działalności kontynuowanej, co oznacza wzrost o 7,2 proc. rdr. EBITDA (bez MSSF 16) wzrosła o 29,7 proc. rdr do 147,7 mln zł. EBIT wzrósł o 86,6 proc. rdr do 82,1 mln zł. Zysk netto, uwzględniający działalność zaniechaną, wyniósł 26,4 mln zł wobec 85 mln zł rok wcześniej. Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej wyniósł 14,7 mln zł.

W PLANACH GRUPY POWRÓT DO DYWIDENDY

Prezes poinformował, że spółka chciałaby wrócić do wypłaty dywidendy. Ostatni raz Agora dzieliła się zyskiem z akcjonariuszami w 2019 roku.

"Po wynikach 2024 roku jest nam trochę łatwiej myśleć o perspektywie wypłaty dywidendy. W 2023 roku zapowiedzieliśmy, że najpóźniej w 2026 roku chcielibyśmy wrócić do realizacji naszej polityki dywidendowej i tutaj się nic nie zmienia - najpóźniej w przyszłym roku chcielibyśmy wypłacić dywidendę, za 2025 rok" - powiedział prezes Agory.

Kilka tygodni temu akcjonariusze Agory uchwalili długoterminowy plan opcyjny dla kadry menedżerskiej. Jednym z celów tego planu jest realizacja dywidendy w wysokości łącznie 2,5 zł na akcję w latach 2025-2029.

"Oczekiwania akcjonariuszy zostały wyrażone stosownymi uchwałami, a my jako zarząd będziemy się starali tym oczekiwaniom sprostać" - powiedział Hojka.

Prezes Agory ocenił, że ubiegły rok był dla grupy bardzo istotny, szczególnie po ostatnich latach mocnych zawirowań.

"Mam poczucie, że wychodzimy z tego szoku wzmocnieni" - powiedział Hojka.

"Zakończyliśmy ten trudny okres największą akwizycją w naszej historii, czyli zakupem Eurozetu, choć musieliśmy o tę transakcję przez lata walczyć w sądzie. Mamy teraz bardzo rozbudowany portfel, co powoduje, że Agora jako grupa mediowa jest niezwykle odporna na gwałtowne zmiany, jakie są w tej chwili udziałem branży" - dodał.

Jak wskazał, ostatnie osiem lat były bardzo trudne dla Agory.

"Zbiegło się wówczas kilka wymagających okoliczności. Po pierwsze, presja polityczna wywierana przez poprzednią władzę na media, w tym w szczególności na naszą firmę. Po drugie, utrzymujący się od lat trend spadku sprzedaży prasy drukowanej. Po trzecie, pandemia i jej katastrofalny wpływ na segment kin i reklamy zewnętrznej" - powiedział prezes Hojka.

W 2023 roku grupa przedstawiła kierunki strategiczne i - jak powiedział - większość z tych celów udaje się realizować.

"W segmencie kinowym naszym celem było pozbycie się długu zaciągniętego w czasie pandemii. Jestem bardzo dumny, że wytrzymaliśmy trudny czas, bo nie wszyscy sobie na tym rynku poradzili. W zasadzie zredukowaliśmy już zadłużenie tego segmentu do poziomu sprzed pandemii, nie porzucając jednocześnie planów rozwoju. Teraz stawiamy na jakość, na sale tzw. Dream, oferujące kinomanom oglądanie filmów na rozkładanych fotelach. To bardzo dobrze sprawdza się biznesowo" - powiedział prezes.

"Po akwizycji Eurozetu, radio stało się bardzo ważnym biznesem w naszym portfelu. Jesteśmy na silnej pozycji numer dwa na rynku, ale mamy jeszcze spory dystans do lidera, do grupy RMF. W 2024 roku udało nam się ten dystans zmniejszyć, a także wypracować solidne synergie pomiędzy Eurozetem, a pozostałymi mediami z grupy, co spowodowało, że nasza dynamika wzrostu przychodów w ubiegłym roku w segmencie reklamy radiowej była dużo większa niż dynamika rynku i istotnie zwiększyliśmy udziały rynkowe" - dodał Hojka.

Celem strategicznym grupy jest też umocnienie na pozycji lidera w reklamie zewnętrznej.

"Szczególnie szybko rozwijającym się segmentem jest reklama zewnętrzna cyfrowa (Digital Out-of-Home). W ubiegłym roku zwiększyliśmy przychody z tego segmentu o 70 proc. rdr. Zakładamy, że w tym roku dynamika wzrostu nadal będzie dwucyfrowa" - powiedział prezes.

Spółka będzie szukać synergii w segmencie mediów cyfrowych.

"Wraz z akwizycją Eurozetu do naszych mediów cyfrowych - Gazety Wyborczej i Gazeta.pl - dołączyły silne aktywa cyfrowe związane z marką RadioZet.pl. Pracujemy nad tym, by optymalnie poukładać portfel marek i mediów, a w konsekwencji maksymalnie wykorzystać efekt synergii między nimi" - powiedział Bartosz Hojka.

"Nie wszyscy użytkownicy rozumieją różnicę między modelami biznesowymi Gazeta.pl a Gazety Wyborczej, a układanka skomplikowała się, kiedy doszły aktywa cyfrowe związane ze stacjami radiowymi. Potrzebujemy strategii dla całego naszego portfela i myślę, że wyniki tych prac będzie można zobaczyć już pod koniec tego roku. To będą na pewno synergie przychodowe. Pracujemy nad możliwie najlepszą - z punktu widzenia klienta reklamowego - wspólną ofertą naszych mediów cyfrowych. Chcemy też bardziej efektywnie ułożyć pracę naszych redakcji. Nie ma sensu, żeby w dwóch albo trzech miejscach wykonywać tę samą pracę. Można talenty, siły i środki uwolnić na rozbudowanie naszej oferty treści, czy rozwiązań reklamowych w innych miejscach" - dodał prezes Agory.

Jednym z celów strategicznych, które sobie stawiała grupa, było osiągnięcie co najmniej trzeciego miejsca, jeśli chodzi o skumulowany zasięg wszystkich mediów w portfelu Grupy Agora.

"Zajmujemy obecnie miejsce pierwsze, mamy największy zasięg w polskich mediach, więc cel jest realizowany z nawiązką. Mamy poczucie, że ten portfel daje nam odporność na różnego rodzaju wstrząsy, co pokazaliśmy przez ostatnie lata" - powiedział prezes.

Pytany, czy grupa planuje kolejne akwizycje, odpowiedział: "Nie widzimy dzisiaj potrzeby, żeby uzupełniać portfel o kolejne, duże aktywa mediowe. Będziemy się koncentrować na wzmacnianiu tych mediów, które są w naszym portfelu. Jednocześnie na pewno jednak będziemy realizować ciekawe projekty organiczne, np. w obszarze produkcji filmowej, czy wydawniczej".

Prezes poinformował, że grupa pracuje nad nowymi kierunkami strategicznymi.

"Pracujemy nad nową strategią grupy, choć żyjemy w takich czasach, że strategia zaczęła być procesem i lepiej mówić o kierunkach strategicznych. Jestem przekonany, że ważne są kotwice i nadanie kierunku całej grupie kapitałowej oraz jej najważniejszym biznesom. Gdy osiągniemy cele wyznaczone na 2026 rok, będziemy chcieli powiedzieć o planach na kolejny okres" - powiedział Hojka.

Pytany o kierunki rozwoju, odpowiedział, że grupa stawia m.in. na jakość dziennikarstwa i na dywersyfikację.

"Głęboko wierzymy, że w świecie zalewanym nieprzebraną ilością treści, często śmieciowych albo manipulacyjnych treść jakościowa będzie zyskiwała na wartości" - powiedział prezes Agory.

"Stawiamy na dywersyfikację. Jeszcze kilka lat temu wydawało się, że media cyfrowe są Świętym Graalem. Tymczasem dzisiaj bardzo solidną kotwicą dla nas są media tradycyjne: reklama zewnętrzna, kina, radio. Big Techom, naszym największym konkurentom, nie byłoby łatwo wejść do Polski i zbudować kilkadziesiąt kin, tysiące metrów kw. powierzchni reklamowych, czy zdobyć koncesje radiowe i zbudować silne marki. Dużo łatwiej jest im się rozpychać w przestrzeni cyfrowej" - dodał.

Jak poinformował, firma na dzisiaj nie ma na stole żadnych dużych projektów konsolidacyjnych, ale trend konsolidacji będzie się na rynku mediów utrzymywać i spółka w tych procesach też będzie chciała w przyszłości uczestniczyć.

"Konsekwentnie stawiamy na cyfryzację. Obecnie bardzo obiecującym, najszybciej rosnącym segmentem cyfrowych mediów jest reklama Out-of-Home. Bardzo ważne jest dla nas audio. Podcasty cieszą się ogromną popularnością, a my na tym rynku jesteśmy od lat, bo postawiliśmy na płatne treści audio już kilka lat temu w ramach dostępu premium do Radia TOK FM. Dzisiaj mamy już ponad 50 tysięcy subskrybentów" - powiedział Bartosz Hojka.

"Jesteśmy liderem na rynku cyfrowych subskrypcji i na pewno będziemy na ten kierunek bardzo mocno stawiali. Cyfryzacja umożliwiła nam nawiązanie bezpośredniej relacji z użytkownikiem" - dodał prezes Agory.

Anna Pełka (PAP Biznes)

pel/ pr/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5762 0,37%
1 EUR 4,2714 -0,10%
1 GBP 5,0199 -0,01%
100 JPY 2,6130 -0,52%
1 USD 3,7840 0,53%